måndag 17 juli 2017

Sommaren i full gång

Vi har just passerat mitten av juli. Nu är det sommar för fullt. Högsommar skulle man väl säga i Sverige. Här är det sommar. Inte lika påtagligt stor skillnad som mot resten av året. Vare sig vädermässigt eller på annat vis. Här i USA har man inga långa semestrar. Här lugnar saker och ting inte riktigt ner sig på samma vis som i Sverige. De flesta tar max någon vecka ledigt eller så. Annars mer någon dag här och där. Kanske i samband med en helg för att få en långhelg. Så det är framförallt i mitt flöde i Instagram och på Facebook jag känner av att det är semestertider. Men där syns det. Och det gör mig lite avis. Jag kan sakna det där att alla liksom går in i semester mode. Att allt går på halvfart. Att det är ok att vara lite slöare. Lite lugnare.

Men som sagt, här är det visserligen lite annorlunda på sommaren, vad gäller folks inställning och humör, men ändå fortsätter det mesta som vanligt. Vi har ändå försökt att få till en del ledighet och att ta vara på juli trots att vi inte har så många semesterdagar. Över "4th of July helgen" var vi ju i Seattle. En stad jag blev väldigt förälskad i trots att vi endast var där i ca 3 dagar. Vi hälsade på gamla kompisar till mig (som jag lärde känna som doktorand på Karolinska) och det var otroligt kul att träffas igen! Under de tre dagarna vi var där gjorde vi lite olika utflykter.

Seattle - Dag 1
Första dagen åkte vi till fantastiskt vackra Snoqualmie Falls (vattenfallet i notrot till Twin Peaks)

Liten hike genom skogen

Vattnet i floden var ganska kyligt, men det var en helt fantastisk dag

Space Needle

Utsikt över Downtown Seattle och sagolika Mt Rainier som visar sig nästan likt en synvilla i horisonten

Seattle - Dag 2
Dagen därpå tog vi en färja till Poulsbo vilket var ett litet samhälle som hade många invånare med rötterna i Skandinavien

Här lunchade vi

På menyn fanns givetvis "Mormors svenska Köttbullar"

Överallt såg man tecken på de skandinaviska och nordiska rötterna

Efter Poulsbo körde vi till Bainbridge Island

På sena eftermiddagen tog vi färjan tillbaka

Seattle - Dag 3
4th of July blev vi bjudna på brunch av våra andra vänner i Seattle

Lillebror var i Paradiset

Att få köra radiostyrda bilar med de "Stora killarna" var nog bland det roligaste han gjort på länge. På kvällen blev det sedan koll på 4:e juli-fyrverkerierna vilket Lillebror också tyckte var väldigt spännande.

Sedan fick vi finbesök av en kompis från Sverige och hennes familj. Det blev middag hos oss en kväll och sedan zoobesök dagen efter. Jätteroligt att ses. Senaste gången vi träffades var i Stockholm då Storasyster var bara något år gammal.

Zoo-dag med vårt Sverigebesök
Jag och en av mina fina gamla Trådvänner

Linbanetur

Älskade de här flaminogsarna som gick runt och busade med folk

Och nu i helgen fick vi besök av våra gamla NYC-vänner. De bor numera i Pasadena (Los Angeles) och det var fantastiskt roligt att ses. Vi har inte träffat hela familjen på 4 år. Inte sedan vi var och hälsade på i deras lägenhet i Boston. Sommaren 2013. Då var deras yngsta tre år och Oskar var bara en liten liten mikrokrumelur i min mage (men det kände vi inte ens till då).

Tjejerna som knappt minns varandra från då vi bodde 4 våningar ifrån varandra i samma hus i NYC, behövde endast några minuter på sig innan de hittat en massa gemensamma intressen. Sedan försvann de in i Storasysters rum och kom bara ut lite sporadiskt. Mycket prat, skratt och fnitter. Som om det inte alls handlade om år sedan de setts sist. Inte så konstigt kanske. Jag menar, två Ravenclaws kan ju bara inte bli fel!!! Och trots att det var lite jobbigt med avskedet i morse så känns det härligt att veta att de bor så nära nu. Vi kommer definitivt ta en tur till Pasadena om inte alltför länge.

Återförening med våra NYC vänner
Pizzalunch!

Sedan blev det poolen

Skägg?!

Poolgänget med Poolhänget

Middag

Lillebror ville bra gärna sova med Stortjejerna. Men några minuter senare blev han utkörd...