fredag 30 juni 2017

Semester och lite bilder från midsommarfirandet

Så har vi äntligen lite semester! M har hela nästa vecka medan jag endast tar två dagar. Men eftersom det är 4th of July (Independence Day) på tisdag vilket är en stor Holiday här i USA så får jag hela fem dagar ledigt i sträck på enbart två semesterdagar. Så det känns bra.

Och vi ska åka till Seattle. Imorgon eftermiddag tar vi ett flyg och drar norrut. Det ska bli otroligt roligt att få se en ny stad. Jag har dessutom varit nyfiken på just Seattle länge så det blir extra roligt att få uppleva den staden. Vi kommer bo hos kompisar (känner dem från doktorandtiden på Karolinska) och vi känner även ett par till personer där som vi förhoppningsvis ska kunna hinna se.

Att dessutom flyga enbart 3 timmar. Inrikes. UTAN att byta tidszon känns såååå LYXIGT! När man annars är van vid 12-13 timmars flygningar. Plus lång tid på flygplatsen för all säkerhetskontroll. Och sedan 12 timmars jetlag på det. Då är ju detta som en "walk in the park" som man säger här.

Kom även på att jag inte visat några bilder från Midsommar. Så jag postar några här. Midsommarfirandet här i San Diego sker alltid på söndagen efter midsommar, alltså inte på själva midsommarafton. Firandet ser i Balboa Park utanför House of Sweden. Det känns fint att våra barn kan få fira midsommar även fast vi inte varit hemma i Sverige på en midsommar sedan vi flyttade till USA. I New York City är ju midsommarfirandet gigantiskt. Och där firade vi många år. Jag kan sakna det. En väldigt speciell stämning. Ja, jag saknar nog Midsommarfirande i NYC mer än mina gamla i Sverige. Men firandet här i San Diego är mysigt. Mikrolitet jämfört med NYC, men tillräckligt för att det ska kännas roligt och för att barnen ska få känna att det är midsommar.

 
På väg från parkeringsplatsen till House of Sweden i Balboa Park, där Midsommarfirandet hölls traditionsenligt


Precis som förra året var det en väldigt fin midsommarstång, självklart prydd med både den svenska och amerikanska flaggan i toppen

Midsommarselfie med hela familjen


Men vad hände HÄR...???!!!


Midsommartåren den bästa är, eller hur var det nu?


Folkdans och folkmusik ger riktig midsommarstämning


Och sedan dans kring midsommarstången


Och vi kan dansa bomfalleralla bomfalleralla bomfalleralla...


Efter dansen svärmade barnen kring stången och plockade av de flesta blommorna så långt de nu nådde. Så den ser lite naken ut nedtill. Men mina fina Midsommarkillar brydde sig inte alls om det.


Träffade vänner och hade sådär mysigt som man kan ha på en picknickfilt i skuggan en midsommar


Även Sorasyster och Lillebror hade plockat midsommarblommor


Storasyster lyckades få ihop en bukett med sju sorters blommor och hon sov sedan med dem under huvudkudden. 

2 kommentarer:

  1. Jättefin midsommarstång! Kul att se bilder från ert firande. Ha en härlig semester.

    SvaraRadera