fredag 13 januari 2017

12 år


Idag är det 12 år sedan min svärfar lämnade sin familj. Mycket hastigt. Högst oväntat. En sorg som tiden slipat ner de allra vassaste kanterna av. Men saknaden lever sitt ständiga bakgrundsliv. Så som den alltid gör när man förlorat något man aldrig kan få igen. Någon man aldrig kan få igen.

Natten mellan den 13:e och 14:e januari 2005 är en av de längsta nätterna i mitt liv. Telefonen ringde  strax innan middagsdags den kvällen. Jag förstod direkt att något hänt. Något fruktansvärt. Vidden av det ofattbara tog det dock månader att förstå. Men kvällen. Den där kvällen. Och natten. Jag minns. Overklighetskänslan. Ångesten. Sorgen. Ilskan. Vanmakten. Och så overklighetskänslan igen. Gånger tusen. Man kan inte ta in sådana saker så snabbt. Hjärnan är inte skapt så. Jag minns att jag mitt i allt kaos ändå kände mig glad över att M inte behövde vara ensam. Så som jag själv var den natten jag fick veta att min pappa inte längre fanns kvar. Det var den allra längsta natten i mitt liv.

Det var så mycket annat kring detta också. M skulle ha spikat sin avhandling morgonen därpå. Nu bokade vi flygbiljetter istället. Men han ville ändå spika. För att ha det gjort. Så vi ringde en professor och kollega som kunde hjälpa med detta på mycket kort varsel. Tidigt tidigt på morgonen. Något som skulle varit en fest, ett firande av åratal av hårt arbete blev till en mycket hastig handling. En kort mellanlandning på väg till Arlanda. Senare fick han ta ställning till om han ville gå vidare och genomföra sin disputation eller om han skulle skjuta upp den. Stora beslut mitt i all kaos och de känslostormar och även det känslovakuum som uppstår när något sådant här händer.

Sorg är en process. Den är inte linjär. Den går liksom i vågor. Eller cirklar. Runt runt. Upp. Ner. I höst kommer det att vara 25 år sedan min egen pappa försvann. Tjugofem. År. Jag kan knappt förstå det när jag tänker på tiden som gått sedan dess. Hur ung jag var då. Hur jag levt hela mitt vuxna liv utan honom. Jag undrar ibland över hur han hade sett på mina livsval om han fått finnas kvar. 

Idag lever vi våra liv. Utan våra pappor. Och ja, sorgen har krympt. I vår vardag har de i sort sett ingen plats. De har aldrig funnits här som en naturlig del av våra liv efter att vi flyttade till USA. Ändå finns de med oss. Jag tänker nog på min egen pappa nästan varje dag. Oftast kort och flyktigt. Ibland lite mer. Sorgens vassa kanter är borta. Kvar är saknaden. Om än i en mjukare form än de första åren efter att han inte längre fanns kvar.

Även deras namn lever kvar. I Lillebrors mellannamn. Det var det enda namn vi visste från början att han skulle få. Namnet från både sin farfar och sin morfar. Det namn de båda hade. Ett namn Lillebror även delar med sin farmors far. Vars röda hår han även verkat ha ärvt. Om än i någon mildare ton.

Idag är jag ändå glad över att jag hann träffa och lära känna min svärfar. Att vi hann få en fin relation de år jag var tillsammans med M fram till min svärfars bortgång. Detta är något jag sörjer vad gäller min egen pappa. Att han och M aldrig fick möjlighet att lära känna varandra. Och såklart att ingen av våra fäder fick möjligheten att träffa och lära känna sina barnbarn. Att Storasyster och Lillebror inte har vare sig morfar eller farfar kvar i livet. Att de aldrig fick lära känna varandra och skapa en egen relation. Det känns sorgligt. Men jag hoppas att vi ändå kan förmedla en liten del av våra fäder till våra barn. I små berättelser och anekdoter. Minnen. Av händelser. Ordbyten. Upptåg. Gräl. Kärlek. Roliga såväl som svårare minnen. Helt enkelt berätta för dem om våra relationer med våra pappor. Och på så vis skapa någon slags av bild av deras farfar och morfar.


15 kommentarer:

  1. Det var en förfärlig dag! Och det som följde med allt som skulle ordnas var inte lätt alls men visade vilka resurser man kan mobilisera när det krävs.
    M gjorde en lysande disputation och kamraterna fixade det mesta med festen som bara SKULLE bli av.
    Och, jo, även jag tänker på min far, M's morfar (som han fö är upp i dagen!) praktiskt taget varje dag fastän det är 40 år sen han dog.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du Olgakatt det är sådana dagar man önskar man slapp uppleva. Ändå, som du säger blir man stark när man måste. Och en av de fina saker det här hemska ändå förde med sig var att jag kände att jag utvecklade väldigt starka band med hela familjen. Sådär som stora omvälvande saker kan göra.
      Och ja, vi var båda två mycket glada över att M faktiskt genomförde sin disputation trots allt. En tung dag. Samtidigt fint att ha så många av familjen och vännerna och kollegorna samlade.
      Såklart vi tänker på våra föräldrar även efter att vi inte längre har de hos oss. Och ja, jag kan verkligen se likheterna i familjen också :-)

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningsgivaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: drogunduspellcaster@gmail.com du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

      1) Kärleksspell
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässa Spells
      4) Äktenskapsstavar
      5) bindande stavning
      6) Breakup Spells
      7) Förvisa en tidigare älskare
      8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
      9) vill tillfredsställa din älskare
      Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
      Genom drogunduspellcaster@gmail.com

      Radera
  2. Beklagar, verkligen. Min pappa gick bort för snart 11 år sen. Jag klarar fortfarande inte av att tänka på honom för det gör så ont, han var ändå nästan 75 år. Saknar honom otroligt mycket. Kramar!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vännen! Ja, det är tungt. Svårt. Man vill ju att de ska få fortsätta vara en del av ens liv. Att man själv ska få vara en del av deras. Men jag tänker på att det allra viktigaste var ändå att man kände sig älskad av dem när de levde. DET är något man bär med sig för resten av sitt liv. Kärleken. Och styrkan man fick p g a den.
      Kramar!

      Radera
  3. Väldigt tungt! Speciellt om saker händer som inte "skulle" hända. Mina föräldrar är bägge kvar i livet men S. förlorade sin pappa ung och jag träffade honom aldrig. Och jag vet att sorgen aldrig försvinner, bara gör sig osynlig för att då och då att bita till igen.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika! Ja det är så. Sorgen gömmer sig men blixtrar till då och då.
      Kram!

      Radera
  4. Du skriver alltid så fint och tänkvärt om sådana här saker <3 Det låter inte som att det var väntat, alltså sjukdom, utan helt oväntat, chockartat, usch. Döden är ju aldrig trevlig men när någon har varit sjuk ett tag kanske man ändå är lite förberedd, och om det är en obotbar sjukdom så kanske man ändå känner att de äntligen får frid.
    Kram till er alla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna, vad glad jag blir för dina fina ord.
      I båda våra fäders fall var det inte fråga om lång svår sjukdom utan om mycket plötsliga och oväntade händelser. Och självklart är det ofta svårare att förstå och det blir en annan typ av sorg tror jag. Eller iallafall så bearbetar man sorgen olika när det sker oväntat än om man vetat om det ett tag. Inte för att sorgen och saknaden på något vis blir mindre för att man känt till att någon man älskar ska försvinna, men det blir ändå något mer tid att förbereda sig på som jag tror kan hjälpa och underlätta lite i sorgearbetet.
      Kram!

      Radera
  5. Hej, jag är Theresa Williams Efter att i relation med Anderson för år, han gjorde slut med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, jag bad honom med allt jag gjort löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre bör kontakta en stavnings caster som kunde hjälpa mig kasta en trollformel för att föra honom tillbaka, men jag är den typ som aldrig trott på stava, hade jag inget annat val än att prova det, jag postade stavnings caster, och han berättade att det var inga problem att allt kommer att bli okej innan tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig innan tre dagar, kastade han förtrollningen och överraskande i den andra dagen, var det runt 04:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag besvarade samtal och allt han sade var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag gjort löfte om att vem som helst vet jag att ha en relation problem, skulle jag vara till hjälp för personen genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfull spell caster som hjälpt mig med mitt problem. e-post: drogunduspellcaster@gmail.com kan skicka honom om du behöver hans hjälp i din relation eller något annat fall.

    1) Love Spells
    2) förlorad kärlek Spells
    3) skilsmässa Spells
    4) Förbindelse Spells
    5) Bindande Spell.
    6) Breakup Spells
    7) Bannlys en tidigare älskare
    8.) Du vill främjas på kontoret / Lottery spell
    9) vill tillfredsställa din älskare
    Kontakta denna stora man om du har något problem för en hållbar lösning
    genom drogunduspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera
  6. Efter många års levande med min man har jag alltid varit den lyckligaste kvinnan men idag är jag här för att berätta för dig hur tacksam jag är för att bevittna hans mäktiga stava som tog min man tillbaka till mig efter att han lämnade hem utan någon anledning och sedan dess jag Gick igenom helvetet för att få honom tillbaka till mig men all min ansträngning var abortiv. Jag är glad den dagen jag kom över kommentaren av hur Dr. ADE kastade en kraftfull stavning och tog tillbaka sitt äktenskap. Och när jag gjorde han pratade med mig om hur jag kommer tillbaka med min man i Just och jag lydde honom och det var så han hjälpte mig att komma tillbaka med min man och förvånansvärt min man som vägrade mina samtal, ringde mig och ber om ursäkt Telefonen och också återvända hem nu vi lever lyckligt efter allt skälet och argumentet vi åkte dock. Om du behöver samma stavning att ta tillbaka din älskare tillbaka till dig om 24 timmar. Kontakta hans email: Adespelltemple@gmail.com eller hans mobil: +2347057375409 eller Whatsapp honom på +2348148487280.
    Än en gång tack till er den stora Dr ADE och Gud välsigne min vän som berättade för mig om DrADE.

    SvaraRadera
  7. Hej jag heter Bruce Dorothy. Jag är ute för att sprida denna goda nyheter till hela världen om hur jag fick min ex make tillbaka. Jag blev galen när min man lämnade mig och mina två barn för en annan kvinna i över tre månader, Men när jag träffade en vän som introducerade mig till Dr Ade, den stora budbäraren till Oracle of Great Adespeltemple. Jag berättade mitt problem för Dr Ade om hur min ex-man lämnade mig och mina två barn och också hur jag behövde jobba i Ett mycket stort företag. Han sa bara till mig att jag har kommit till rätt ställe var jag kommer att få mitt hjärta längtan utan några biverkningar. Han berättade för mig vad jag behöver göra, efter det hade gjorts 24 timmar senare, Min ex-man ringde mig i telefon och sa förlåt för att leva mig och barnen förrän nu och en vecka efter att min man ringde mig för att be om förlåtelse, en månad senare blev jag uppmanad till intervju i ett mycket stort företag här i USA Var jag tvungen att arbeta som verkställande direktör .. tack tack till Dr Ade du kan kontakta Dr Ade Throug H den här e-postadressen, Adespelltemple @ gmail.com. Ring eller Whatsapp honom på +2348148487280.

    SvaraRadera
  8. Mitt namn är Wayne Gloria och jag baserad i USA ... Mitt
    liv är tillbaka !!! Efter 1 år av bruten äktenskap, min man
    lämnade mig med två barn. Jag kände mig som mitt liv
    var på väg att sluta i nästan begått självmord, jag var
    känslomässigt ned under en mycket lång tid. Tack vare
    en spell caster heter Dr Ade, som jag träffade på nätet. Å
    ena trogen dag, som jag surfar via internet, jag kom över
    tilld vittnesmål om denna speciella spell caster. Vissa
    människor vittnade om att jag tog med sig sina Ex
    älskare tillbaka några vittnade om att jag åter livmodern,
    bota cancer och andra sjukdomar, vissa vittnade om att
    jag kan kasta en trollformel för att stoppa skilsmässa
    och så vidare. Jag har också stött på ett särskilt
    vittnesbörd, det handlade om en kvinna vid namn Sonia,
    hon vittnade om hur jag tog tillbaka sin Ex älskare på
    mindre än 2 dagar, och i slutet av hennes vittnesmål hon
    tappade Dr Ade e-postadress. Efter alla dessa läsning,
    bestämde jag mig för att ge det ett försök. Jag
    kontaktade via e-post och förklarade honom mitt
    problem för honom. På bara 48hours, min man kom
    tillbaka till mig. Vi löste våra problem, och vi är ännu
    gladare än tidigare Dr Ade, är verkligen en begåvad man
    och jag kommer inte att sluta publicera honom eftersom
    han är en underbar människa ... Om du har ett problem
    och du letar efter verkliga och äkta stava hjul för att lösa
    alla dina problem för dig. Försök Hög
    Adespelltemple@gmail.com helst, kan jag vara svaret på
    dina problem. Här är hans kontakt:
    Adespelltemple@gmail.com eller ring honom eller whats-
    app på 2348148487280.

    SvaraRadera