Visar inlägg med etikett New York. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett New York. Visa alla inlägg

måndag 17 juli 2017

Sommaren i full gång

Vi har just passerat mitten av juli. Nu är det sommar för fullt. Högsommar skulle man väl säga i Sverige. Här är det sommar. Inte lika påtagligt stor skillnad som mot resten av året. Vare sig vädermässigt eller på annat vis. Här i USA har man inga långa semestrar. Här lugnar saker och ting inte riktigt ner sig på samma vis som i Sverige. De flesta tar max någon vecka ledigt eller så. Annars mer någon dag här och där. Kanske i samband med en helg för att få en långhelg. Så det är framförallt i mitt flöde i Instagram och på Facebook jag känner av att det är semestertider. Men där syns det. Och det gör mig lite avis. Jag kan sakna det där att alla liksom går in i semester mode. Att allt går på halvfart. Att det är ok att vara lite slöare. Lite lugnare.

Men som sagt, här är det visserligen lite annorlunda på sommaren, vad gäller folks inställning och humör, men ändå fortsätter det mesta som vanligt. Vi har ändå försökt att få till en del ledighet och att ta vara på juli trots att vi inte har så många semesterdagar. Över "4th of July helgen" var vi ju i Seattle. En stad jag blev väldigt förälskad i trots att vi endast var där i ca 3 dagar. Vi hälsade på gamla kompisar till mig (som jag lärde känna som doktorand på Karolinska) och det var otroligt kul att träffas igen! Under de tre dagarna vi var där gjorde vi lite olika utflykter.

Seattle - Dag 1
Första dagen åkte vi till fantastiskt vackra Snoqualmie Falls (vattenfallet i notrot till Twin Peaks)

Liten hike genom skogen



Vattnet i floden var ganska kyligt, men det var en helt fantastisk dag


Space Needle

Utsikt över Downtown Seattle och sagolika Mt Rainier som visar sig nästan likt en synvilla i horisonten


Seattle - Dag 2
Dagen därpå tog vi en färja till Poulsbo vilket var ett litet samhälle som hade många invånare med rötterna i Skandinavien

Här lunchade vi

På menyn fanns givetvis "Mormors svenska Köttbullar"

Överallt såg man tecken på de skandinaviska och nordiska rötterna

Efter Poulsbo körde vi till Bainbridge Island

På sena eftermiddagen tog vi färjan tillbaka

Seattle - Dag 3
4th of July blev vi bjudna på brunch av våra andra vänner i Seattle 

Lillebror var i Paradiset

Att få köra radiostyrda bilar med de "Stora killarna" var nog bland det roligaste han gjort på länge. På kvällen blev det sedan koll på 4:e juli-fyrverkerierna vilket Lillebror också tyckte var väldigt spännande.

Sedan fick vi finbesök av en kompis från Sverige och hennes familj. Det blev middag hos oss en kväll och sedan zoobesök dagen efter. Jätteroligt att ses. Senaste gången vi träffades var i Stockholm då Storasyster var bara något år gammal.

Zoo-dag med vårt Sverigebesök
Jag och en av mina fina gamla Trådvänner



Linbanetur






Älskade de här flaminogsarna som gick runt och busade med folk


Och nu i helgen fick vi besök av våra gamla NYC-vänner. De bor numera i Pasadena (Los Angeles) och det var fantastiskt roligt att ses. Vi har inte träffat hela familjen på 4 år. Inte sedan vi var och hälsade på i deras lägenhet i Boston. Sommaren 2013. Då var deras yngsta tre år och Oskar var bara en liten liten mikrokrumelur i min mage (men det kände vi inte ens till då).

Tjejerna som knappt minns varandra från då vi bodde 4 våningar ifrån varandra i samma hus i NYC, behövde endast några minuter på sig innan de hittat en massa gemensamma intressen. Sedan försvann de in i Storasysters rum och kom bara ut lite sporadiskt. Mycket prat, skratt och fnitter. Som om det inte alls handlade om år sedan de setts sist. Inte så konstigt kanske. Jag menar, två Ravenclaws kan ju bara inte bli fel!!! Och trots att det var lite jobbigt med avskedet i morse så känns det härligt att veta att de bor så nära nu. Vi kommer definitivt ta en tur till Pasadena om inte alltför länge.

Återförening med våra NYC vänner
Pizzalunch!

Sedan blev det poolen

Skägg?!

Poolgänget med Poolhänget



Middag


Lillebror ville bra gärna sova med Stortjejerna. Men några minuter senare blev han utkörd...

Poolhänget utbytt mot Strandhäng











måndag 25 juli 2016

Gräsänka

Sedan i torsdags är jag gräsänka. M är på andra sidan kontinenten. Närmare bestämt i vår gamla hemstad NYC. Avis? Jo visst är jag det. Önskar vi kunnat följa med. Men detta var en jobbresa för hans del. Sedan stannade han över helgen eftersom han ändå var där. Kände av staden igen. Träffade en del vänner. Vi har hörts lite via FaceTime men det har varit förvånansvärt svårt att tima det ändå. Med tre timmars tidsskillnad. Jag ensam med båda barnen och han på språng en hel del. Det roligaste var iallafall att jag fick prata med en av våra bästa vänner via FaceTime i fredagskväll. Så kul! Då var M där och hälsade på. Idag försökte vi med Familjen Brooklyn som han hälsade på ikväll, men det blev mest kaotiskt. Alla barnen tog över så det blev inte så mycket sagt för oss vuxna. Men det var ändå roligt att se dem där på skärmen en stund.

Här har jag försökt hålla igång. Barnen. Framförallt barnen. I torsdags minns jag faktiskt inte vad vi gjorde. Men i fredags var vi på stranden med en annan familj vi umgås med en del här.  Torrey Pines State Beach. Jättehärlig dag! Igår blev det lite lugnare med ett besök på Barnes and Noble och lite parklek. Idag, söndag fick vi en larv-chock på morgonen som tog andan ur oss ett bra tag. Hittade små bleka larver krälandes på köksgolvet i morse. Meal Worms trodde jag. Gick igenom skafferiet. Utan att hitta fler. Slängde flera öppna påsar med mjöl och andra torrvaror. Trots att jag inte såg ett endaste spår i dem av några djur. Men man blir ju paranoid. Eftersom jag vid två tillfällen såg larver krypa upp ur vår soptunna i köket misstänkte jag att de kunde komma från soporna. Slängde soppåsen ute. Men hittade ända ett par stycken på golvet efter det så jag fick lite småpanik. Kunde inte för mitt liv komma på var källan var! Funderade på om det kunde vara under spisen eller kylskåpet men de var båda för tunga och svåra för mig att dra ut själv. Hade uppsikt över köksgolvet mer eller mindre hela dagen men såg sedan inte fler larver. Så troligen var det ändå soporna som var boven. Och de små krypen jag såg efter att jag kastat ut soppåsen var nog larver som redan hunnit krypa ut ur soptunnan men gömt sig i hörnorna så jag inte såg dem förrän lite senare. Fick höra att det kanske eventuellt var maggots alltså fluglarver som kläckts i soporna.  Troligen i något av det köttavfall som låg där. SÅ ÄCKLIGT!! Fattar inte riktigt att det kan gå så fort bara. Minns inte exakt hur många dagar soppåsen suttit där men det kan inte vara mer än kanske två - tre dagar tops. KAN fluglarver verkligen kläckas så snabbt? Nu är det riktigt varmt här så jo jag inser att det är rötmånadsperiod här med allt vad det innebär, men fluglarver?!? Det har vi aldrig råkat ut för tidigare. Hädanefter kommer jag slänga soporna varje dag. Hu! Jaja, nu verkar de iallafall vara borta.

Här nedan är en del bilder från i fredags. Fluglarverna besparar jag er...









Kvällen spenderade vi iallafall i poolen. Det blev ett rätt långt besök där eftersom Storasyster hittade ett par kompisar där så vi var inte tillbaka hemma förrän närmare halv nio på kvällen. Lillebror var då rätt slut men Storasyster kunde inte somna.

I morgonkväll kommer M tillbaka hem och det ska bli så otroligt skönt att ha honom här igen.


lördag 26 mars 2016

Påskafton

Idag är det påskafton. Men vi har inte firat än. I eftermiddag blir det sen påsklunch eller tidig påskmiddag (beroende på hur man ser det) hos våra svenska vänner i La Jolla. Ser fram emot det. Det blir lite knytisvariant där vi tar med en del och de fixar en del. Har gravat lax som ligger och väntar i kylen. Köpt gravlaxsås och sill på IKEA. Vita ägg för äggmålning. Ska se om jag kan leta fram snapsen. Storasyster och Lillebror ska få varsina påskägg också innan vi åker. Svenska varianten. Sedan blir det även Easter Egg Hunt på amerikanskt vis hemma hos våra vänner.

Tidigare år när vi bodde i NYC var ju Easter Egg hunt en stor händelse som involverade flera av våra vänner. Alltid minst 5-7 familjer som organiserade och fixade Äggjakten. Oftast hade vi fika eller brunch tillsammans och kunde hänga med ungarna i timtal efter själva Äggjakten. Det kan jag sakna. Sista Easter Egg Hunt vi hade tillsammans i NYC var ju Lillebror nyss hemkommen från NICU. Då visste vi inte att detta skulle bli vårt sista Påskfirande i New York och nu när jag ser tillbaka på inlägget här blir jag lite nostalgisk. Förra året var vi ju i Arizona och hälsade på tre fjärdedelar av Familjen Brooklyn samt Morfar Brooklyn. Då var det Easter Egg Hunt i trädgården. Också jättemysigt. Särskilt att få träffa våra kära New York vänner igen. Nu i år blir det alltså vår första påsk vi firar här i San Diego.


Lugn morgon med lite pussel


Påskkatt



Storasyster påskpysslar lite


Förra året i Arizona


Bästa vännerna efter Easter Egg hunt för två år sedan - vårt sista påskfirande i New York


Lillebror hade då bara varit hemma från sjukhuset i ca 5 dagar, men var redan väldigt poppis hos damerna...