måndag 26 december 2016

Julhelgen

Det var ett tag sedan jag bloggade. Det har varit mycket nu i slutet av december. Som alltid. Projekt som skulle avslutas på jobbet. Och annat fix. Ni vet, det där till jul. Ändå drog jag ner på mycket i år. Sänkte kraven. Det blev lussebullsbak men köpta pepparkakor. Ikeas köttbullar fick duga eftersom det inte fanns tid eller ork att trilla egna. Och pepparkakshuset bakades inte från grunden utan köptes färdigt för dekoration. Men det gick ju bra det med. Dagarna innan Julafton fick vi Finbesök. En av mina allra bästa och äldsta vänner kom till San Diego med sin familj. Så otroligt roligt att ses! Vi har firat julhelgen tillsammans och det har varit en annorlunda men väldigt rolig jul. Vi konstaterade båda två att just jul är en helg man inte firar tillsammans med vänner. Den brukar ju mest firas med familj. Vi har visserligen firat juldagen med amerikanska vänner tidigare eftersom vi flera jular int varit i Sverige. Men visst, det vanligaste är ju att man firar med just familjen.

Nedan en bildkavalkad från våra dagar tillsammans.

Da'n före da'n
Kvällen förejulafton körde vi till ett område en bit ifrån oss som är känt för sina otroligt juldekorerade hus och trädgårdar. Och ja, det var nog det mesta jag sett vad gäller ljusslingor och annat. Inte det vackraste, mysigaste eller juligaste precis. Snarare det galnaste, kitchigaste och "mesta" jag sett. More is More var verkligen detta områdes slogan...


Julhus


Storasyster framför ett av de mest galet dekorerade husen vi passerade. Star Wars möter snögubbar, möter palmer möter tennsoldater, möter fallskärmshoppare, möter disco...


De flesta ljusutsmyckningarna bytte dessutom färg i olika rytmiska cykler. Vissa helt för sig själva, andra i takt med spelande julmusik.


Julafton


Julaftonsmorgon började med Strumpjuklappsöppning och sedan mys framför sista avsnittet av årets härliga Julkalender "Selmas Saga"


Lillebror älskade sina julklappsbilar


Storasyster byggde sitt Julklappslego


Vid lunchtid kom våra vänner och då fixades jullunchen. M och jag i köket. En sådan här bild på oss två var det länge sedan vi tog.

Jullunchen. Det blev sill och rökt lax från Ikea. Julskinka, köttbullar och prinskorv samt knäckebröd från samma ställe. Ost, ägghalvor )med wasabimajonäs och räkor från Trader Joe's). 


Jag tror alla var nöjda med jullunchen


De större barnen spelade Pokemon-Uno


Lipton myste med R


Lite senare var det dags för Storasysters julklappspel: Harry Potter Clue (en version av Cluedo)


De som inte var med och löste gåtan på Hogwarts doftade med en bok i soffan istället. Precis så som det ska vara på jul.


Innan julklappsutdelningen


J var julklappsutdelare 


Klappöppning


Bamseväska


Efteråt fick Lillebror hjälp av Stora V att fixa bilbanan


Juldagen
På juldagen blev det ett besök på San Diego Zoo.


Här vid sälarna och isbjörnarna roade sig våra Sötnosar en bra stund


Alla fyra


Eftersom det var Juldagen var i det väldigt svårt att hitta något matställe som hade öppet. Vi prövade ett par stycken utan resultat, men till slut lyckades vi hitta ett öppet "Panda Express", så det blev kinesiskt till middag. 


Annandagen

Våra vänner gick en liten hike i Torrey Pines på förmiddagen och jag tog mig dit efter lunch för att vandra med M längs vattnet från Torrey Pines State Beach till La Jolla Shores.


En fantastisk dag och att få gå och prata ostört i ett par timmar tillsammans är verkligen lyx!












La Jolla Scrips Pier i solnedgången


Det var en riktigt fin promenad längs stränderna. Så vackert och vädret perfekt. Varken för varmt eller för kallt. Jag älskar verkligen vinterstränderna här. Ljuset är magiskt. Och även om det var mycket folk ute så fanns det delar av stränderna där vi var nästan ensamma, förutom de mest entusiastiska surfarna. 

Efter vår promenad bestämde vi att åka var och en hem till sig denna kvällen men imorgon ska vi såklart ses igen. Jag jobbar på dagen så det blir inte förrän fram emot kvällen, men det känns så roligt att de är här och att vi har en hel vecka kvar att hinna träffas innan de reser tillbaka hem till Sverige.

Så har alltså vår julhelg varit.
Jag hoppas ni som läser haft en riktigt fin, skön och härlig julhelg ni också.

4 kommentarer:

  1. Så fint ni har det. Gillar er julgran och den söta tomten extra mycket :) Selmas saga var så bra!

    Jag skrattar åt ljusen för vi har samma stil här och jag åkte just buss genom natten och såg så mycket hiskligt fult neonblinkande julpynt men man blir ju ändå glad av det på nåt sätt.

    SvaraRadera
  2. Tack Anna!
    Och ja du, julljusen är i en klass för sig. Roligt och fascinerande även om jag inte tycker det är så fint eller smakfullt. Och jag är glad att inte bo granne med ett hus som blinkar i takt med julmusik hela tiden hahaha!
    Kram och God Fortsättning!

    SvaraRadera
  3. Ser ut som ett jättefint julfirande! Jag saknade min sydkaliforniska jul trots att vi hade det hyfsat bra här. God fortsättning och gott nytt år!
    Kram,
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika! Ja det var en bra jul. Så roligt att ha våra vänner här. Annorlunda.
      Hoppas även ni får en fin fortsättning och ett bra 2017! Jag tänkte höra av mig till dig efter nyår och fråga om en sak.
      Kram!

      Radera