tisdag 13 december 2016

Lucia

Idag är det den 13 december. Lucia. Den svenska tradition jag saknar allra mest som utlandssvensk. Troligen för att den är så unik. Det finns liksom ingen annan tradition som är ens "nästan likadan" som Lucia. Vi har ändå haft turen att bo på sådana ställen här i USA där man faktiskt firat Lucia. I New York har ju Svenska Kyrkan ett fantastiskt vackert Luciafirande. Otroligt proffsigt med alla mina favoritsånger plus en del till. Storasyster var ju med även där och gick i "eftermiddagståget" som var lite mer barninriktat. Första gången hon var med var hon bara tre och ett halvt år och det var oerhört stort för henne. Och för oss. Sedan har det blivit flera lussetåg. Här i San Diego är det ju Svenska Skolan som stått för lussandet. I år blir det faktiskt hela tre gånger. Igår var det lite Luciasånger på Julfesten. Idag var det Luciatåg i kyrkan under skolavslutningen. Och imorgon ska de som vill och kan sjunga för IKEAs personal på deras julfest nere i Mission Bay. Nedan är lite foton från kvällen.

Lite spända men glada tjejer inför Luciatåget

Natten går tunga fjät...

Lucia med sina tärnor, sina stjärngossar, tomtar och pepparkaksgubbar

Goder Afton



Min fina tärna

Själv tycker jag det är så roligt att Storasyster faktiskt gillar att gå med i Luciatåg än. Fast jag inser att det nog inte dröjer så länge till innan hon inte kommer att vilja gå. Men man får passa på så länge det varar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar