Visar inlägg med etikett juletider. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett juletider. Visa alla inlägg

måndag 26 december 2016

Julhelgen

Det var ett tag sedan jag bloggade. Det har varit mycket nu i slutet av december. Som alltid. Projekt som skulle avslutas på jobbet. Och annat fix. Ni vet, det där till jul. Ändå drog jag ner på mycket i år. Sänkte kraven. Det blev lussebullsbak men köpta pepparkakor. Ikeas köttbullar fick duga eftersom det inte fanns tid eller ork att trilla egna. Och pepparkakshuset bakades inte från grunden utan köptes färdigt för dekoration. Men det gick ju bra det med. Dagarna innan Julafton fick vi Finbesök. En av mina allra bästa och äldsta vänner kom till San Diego med sin familj. Så otroligt roligt att ses! Vi har firat julhelgen tillsammans och det har varit en annorlunda men väldigt rolig jul. Vi konstaterade båda två att just jul är en helg man inte firar tillsammans med vänner. Den brukar ju mest firas med familj. Vi har visserligen firat juldagen med amerikanska vänner tidigare eftersom vi flera jular int varit i Sverige. Men visst, det vanligaste är ju att man firar med just familjen.

Nedan en bildkavalkad från våra dagar tillsammans.

Da'n före da'n
Kvällen förejulafton körde vi till ett område en bit ifrån oss som är känt för sina otroligt juldekorerade hus och trädgårdar. Och ja, det var nog det mesta jag sett vad gäller ljusslingor och annat. Inte det vackraste, mysigaste eller juligaste precis. Snarare det galnaste, kitchigaste och "mesta" jag sett. More is More var verkligen detta områdes slogan...


Julhus


Storasyster framför ett av de mest galet dekorerade husen vi passerade. Star Wars möter snögubbar, möter palmer möter tennsoldater, möter fallskärmshoppare, möter disco...


De flesta ljusutsmyckningarna bytte dessutom färg i olika rytmiska cykler. Vissa helt för sig själva, andra i takt med spelande julmusik.


Julafton


Julaftonsmorgon började med Strumpjuklappsöppning och sedan mys framför sista avsnittet av årets härliga Julkalender "Selmas Saga"


Lillebror älskade sina julklappsbilar


Storasyster byggde sitt Julklappslego


Vid lunchtid kom våra vänner och då fixades jullunchen. M och jag i köket. En sådan här bild på oss två var det länge sedan vi tog.

Jullunchen. Det blev sill och rökt lax från Ikea. Julskinka, köttbullar och prinskorv samt knäckebröd från samma ställe. Ost, ägghalvor )med wasabimajonäs och räkor från Trader Joe's). 


Jag tror alla var nöjda med jullunchen


De större barnen spelade Pokemon-Uno


Lipton myste med R


Lite senare var det dags för Storasysters julklappspel: Harry Potter Clue (en version av Cluedo)


De som inte var med och löste gåtan på Hogwarts doftade med en bok i soffan istället. Precis så som det ska vara på jul.


Innan julklappsutdelningen


J var julklappsutdelare 


Klappöppning


Bamseväska


Efteråt fick Lillebror hjälp av Stora V att fixa bilbanan


Juldagen
På juldagen blev det ett besök på San Diego Zoo.


Här vid sälarna och isbjörnarna roade sig våra Sötnosar en bra stund


Alla fyra


Eftersom det var Juldagen var i det väldigt svårt att hitta något matställe som hade öppet. Vi prövade ett par stycken utan resultat, men till slut lyckades vi hitta ett öppet "Panda Express", så det blev kinesiskt till middag. 


Annandagen

Våra vänner gick en liten hike i Torrey Pines på förmiddagen och jag tog mig dit efter lunch för att vandra med M längs vattnet från Torrey Pines State Beach till La Jolla Shores.


En fantastisk dag och att få gå och prata ostört i ett par timmar tillsammans är verkligen lyx!












La Jolla Scrips Pier i solnedgången


Det var en riktigt fin promenad längs stränderna. Så vackert och vädret perfekt. Varken för varmt eller för kallt. Jag älskar verkligen vinterstränderna här. Ljuset är magiskt. Och även om det var mycket folk ute så fanns det delar av stränderna där vi var nästan ensamma, förutom de mest entusiastiska surfarna. 

Efter vår promenad bestämde vi att åka var och en hem till sig denna kvällen men imorgon ska vi såklart ses igen. Jag jobbar på dagen så det blir inte förrän fram emot kvällen, men det känns så roligt att de är här och att vi har en hel vecka kvar att hinna träffas innan de reser tillbaka hem till Sverige.

Så har alltså vår julhelg varit.
Jag hoppas ni som läser haft en riktigt fin, skön och härlig julhelg ni också.

tisdag 13 december 2016

Lucia

Idag är det den 13 december. Lucia. Den svenska tradition jag saknar allra mest som utlandssvensk. Troligen för att den är så unik. Det finns liksom ingen annan tradition som är ens "nästan likadan" som Lucia. Vi har ändå haft turen att bo på sådana ställen här i USA där man faktiskt firat Lucia. I New York har ju Svenska Kyrkan ett fantastiskt vackert Luciafirande. Otroligt proffsigt med alla mina favoritsånger plus en del till. Storasyster var ju med även där och gick i "eftermiddagståget" som var lite mer barninriktat. Första gången hon var med var hon bara tre och ett halvt år och det var oerhört stort för henne. Och för oss. Sedan har det blivit flera lussetåg. Här i San Diego är det ju Svenska Skolan som stått för lussandet. I år blir det faktiskt hela tre gånger. Igår var det lite Luciasånger på Julfesten. Idag var det Luciatåg i kyrkan under skolavslutningen. Och imorgon ska de som vill och kan sjunga för IKEAs personal på deras julfest nere i Mission Bay. Nedan är lite foton från kvällen.

Lite spända men glada tjejer inför Luciatåget

Natten går tunga fjät...

Lucia med sina tärnor, sina stjärngossar, tomtar och pepparkaksgubbar

Goder Afton



Min fina tärna

Själv tycker jag det är så roligt att Storasyster faktiskt gillar att gå med i Luciatåg än. Fast jag inser att det nog inte dröjer så länge till innan hon inte kommer att vilja gå. Men man får passa på så länge det varar. 

söndag 11 december 2016

Julförberedelser


Igår tog julen ett stort kliv in i vårt hem. Vi smög fram lite små juldekorationer samt adventskalendrar och annat redan i början av december, men resten har fått vänta eftersom vi haft extremt mycket de senaste veckorna. Jag har haft några större åtagandet på jobbet och M började sitt nya (!) jobb nu i början av december vilket såklart inneburit en hel del fokus på det. Men nu i helgen hade vi både tid och energi. Så det blev julgransinköp. Vårt första riktiga julgransinköp här i San Diego. Första julen köpte M gran innan vi kom hit (vi kom ju inte förrän 22 december då) så han fixade en gran innan vi kom, och förra julen reste vi hem till Sverige så då brydde vi oss inte om att köpa någon gran. I år fick vi tipset att köra till en plantskola som sålde granar. Perfekt ställe tyckte vi alla. De hade ett stort utbud av många olika sorters granar i varierande form och storlek. Storasyster ville absolut ha en typiskt amerikans tät gran, som jag och M kallar för en "Disneygran" så vi bestämde oss ganska snabbt för en Nordman


Här har de valt ut vår gran - en Nordman! I förgrunden (nere till höger i bild) kan ni se en typisk "svensk klassisk gran" vilket de kallar för en "naturlig, vild gran" här. En sådan man själv kan hugga i skogen helt enkelt. Om man har mark...


Här lastas den på en skottkärra för att köras iväg och "nätas in".


Detta var ju en plantskola så de sålde även fantastiskt fina julstjärnor, eller Poinsettas som de heter här.


Och ville man ha en gran med konstgjord snö kunde man såklart köpa det också....


Hemma kläddes granen. Ljusslingan ansvarade M och Storasyster för, och resten av dekorationerna var det Storasyster och Lillebror som hängde på plats.


De älskade det!!!


När man är liten får man ta hjälp av en stol för att nå upp


Fast de flesta dekorationerna han hängde han upp på de nedre grenarna


Jag gjorde i sort sett inget alls utom att ta fram lådorna med julgranspynt. Sedan kunde M och jag  dricka glögg och titta på medan barnen styrde och ställde med granen - så mysigt!


Nu har det mesta av julpyntet kommit på plats och det känns riktigt fint


Ute på vår uteplats har vi också dekorerat lite såklart


Släde utanför ena fönstret 

Julkulor

Julbelysning längs med muren och vårt "tak" över uteplatsen lyser upp i mörkret

Idag är det Svenska Skolans årliga Julfest så det kommer bli ytterligare lite julstämning med luciasånger, tomte och svensk julmat. Det ser vi fram emot. Sedan är det ju endast en vecka kvar innan Storasysters jullov börjar och vi får finfint besök av Supervänner från Sverige! Tänk, vart tog egentligen december vägen?
Hoppas ni alla haft en fin tredje advent och att ni kan njuta av de kommande dagarna fram till jul utan alltför mycket stress.