Visar inlägg med etikett amerikanska fenomen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett amerikanska fenomen. Visa alla inlägg

måndag 26 december 2016

Julhelgen

Det var ett tag sedan jag bloggade. Det har varit mycket nu i slutet av december. Som alltid. Projekt som skulle avslutas på jobbet. Och annat fix. Ni vet, det där till jul. Ändå drog jag ner på mycket i år. Sänkte kraven. Det blev lussebullsbak men köpta pepparkakor. Ikeas köttbullar fick duga eftersom det inte fanns tid eller ork att trilla egna. Och pepparkakshuset bakades inte från grunden utan köptes färdigt för dekoration. Men det gick ju bra det med. Dagarna innan Julafton fick vi Finbesök. En av mina allra bästa och äldsta vänner kom till San Diego med sin familj. Så otroligt roligt att ses! Vi har firat julhelgen tillsammans och det har varit en annorlunda men väldigt rolig jul. Vi konstaterade båda två att just jul är en helg man inte firar tillsammans med vänner. Den brukar ju mest firas med familj. Vi har visserligen firat juldagen med amerikanska vänner tidigare eftersom vi flera jular int varit i Sverige. Men visst, det vanligaste är ju att man firar med just familjen.

Nedan en bildkavalkad från våra dagar tillsammans.

Da'n före da'n
Kvällen förejulafton körde vi till ett område en bit ifrån oss som är känt för sina otroligt juldekorerade hus och trädgårdar. Och ja, det var nog det mesta jag sett vad gäller ljusslingor och annat. Inte det vackraste, mysigaste eller juligaste precis. Snarare det galnaste, kitchigaste och "mesta" jag sett. More is More var verkligen detta områdes slogan...


Julhus


Storasyster framför ett av de mest galet dekorerade husen vi passerade. Star Wars möter snögubbar, möter palmer möter tennsoldater, möter fallskärmshoppare, möter disco...


De flesta ljusutsmyckningarna bytte dessutom färg i olika rytmiska cykler. Vissa helt för sig själva, andra i takt med spelande julmusik.


Julafton


Julaftonsmorgon började med Strumpjuklappsöppning och sedan mys framför sista avsnittet av årets härliga Julkalender "Selmas Saga"


Lillebror älskade sina julklappsbilar


Storasyster byggde sitt Julklappslego


Vid lunchtid kom våra vänner och då fixades jullunchen. M och jag i köket. En sådan här bild på oss två var det länge sedan vi tog.

Jullunchen. Det blev sill och rökt lax från Ikea. Julskinka, köttbullar och prinskorv samt knäckebröd från samma ställe. Ost, ägghalvor )med wasabimajonäs och räkor från Trader Joe's). 


Jag tror alla var nöjda med jullunchen


De större barnen spelade Pokemon-Uno


Lipton myste med R


Lite senare var det dags för Storasysters julklappspel: Harry Potter Clue (en version av Cluedo)


De som inte var med och löste gåtan på Hogwarts doftade med en bok i soffan istället. Precis så som det ska vara på jul.


Innan julklappsutdelningen


J var julklappsutdelare 


Klappöppning


Bamseväska


Efteråt fick Lillebror hjälp av Stora V att fixa bilbanan


Juldagen
På juldagen blev det ett besök på San Diego Zoo.


Här vid sälarna och isbjörnarna roade sig våra Sötnosar en bra stund


Alla fyra


Eftersom det var Juldagen var i det väldigt svårt att hitta något matställe som hade öppet. Vi prövade ett par stycken utan resultat, men till slut lyckades vi hitta ett öppet "Panda Express", så det blev kinesiskt till middag. 


Annandagen

Våra vänner gick en liten hike i Torrey Pines på förmiddagen och jag tog mig dit efter lunch för att vandra med M längs vattnet från Torrey Pines State Beach till La Jolla Shores.


En fantastisk dag och att få gå och prata ostört i ett par timmar tillsammans är verkligen lyx!












La Jolla Scrips Pier i solnedgången


Det var en riktigt fin promenad längs stränderna. Så vackert och vädret perfekt. Varken för varmt eller för kallt. Jag älskar verkligen vinterstränderna här. Ljuset är magiskt. Och även om det var mycket folk ute så fanns det delar av stränderna där vi var nästan ensamma, förutom de mest entusiastiska surfarna. 

Efter vår promenad bestämde vi att åka var och en hem till sig denna kvällen men imorgon ska vi såklart ses igen. Jag jobbar på dagen så det blir inte förrän fram emot kvällen, men det känns så roligt att de är här och att vi har en hel vecka kvar att hinna träffas innan de reser tillbaka hem till Sverige.

Så har alltså vår julhelg varit.
Jag hoppas ni som läser haft en riktigt fin, skön och härlig julhelg ni också.

måndag 7 november 2016

Det är lite mycket nu... men här är vår oktobermånad

Inser att det gått mer än en månad sedan mitt förra blogginlägg. Ja, vad kan jag säga mer än att det har varit, och är, en väldigt intensiv höst. Början av oktober då och nu har vi redan passerat både Halloween och vintertidsomställningen och sprungit rakt in i november.

Nytt jobb för mig. Snart har jag varit där i två månader och jag trivs som mer än jag någonsin vågat hoppats. Det känns så RÄTT. Både jobbmässigt och rent kollegialt. Ett otroligt bra team. Jag har fått väldigt mycket stöd, hjälp och support under den här första tiden. Att komma in i en ny organisation tar ju alltid lite tid. Att förstå strukturen. Lära sig vilka som sköter vad. Vilka man ska vända sig till med vilka frågor. Och så rent "tekniskt". Jag har ju börjat ett jobb som delvis innebär att jag kommit in på ett för mig nytt område. Och det är fortfarande mycket där att lära. Massor rent ut sagt. Men jag tycker ändå att jag har fått en bra start och känner att jag hittills lyckats hyfsat bra med att leverera där det krävts. Men det finns som sagt massvis att lära. Utrymme att utvecklas. Vilket jag tycker känns jätteroligt! Utvecklingspotential var en av de saker jag verkligen hoppades kunna få med i jobbsäcken när jag tidigare drömde om att någonsin få komma tillbaka ut i arbetslivet igen.

Så i och med nytt jobb är det såklart en helt ny rutin hemma. Jag har ganska lång pendling så jag börjar dagen tidigt. Ungefär en timme i bilen enkel resa är det. Men tyck inte synd om mig för det. Jag njuter faktiskt oftast av den tiden. kvalitetstid. Me-time. Egentid. Kalla det vad ni vill men det är skönt att ha den där tiden för sig själv. Utan barn i baksätet. Bara jag och trafiken. Att lyssna på vad jag själv vill. Eller bara köra i tystnad. Kunna tänka. Ibland på jobbrelaterade saker, ibland på helt annat. Dessutom får jag jobba hemifrån minst två dagar i veckan vilket gör under för vår vardag. Att köra in ett par dagar per vecka men ha några hemma är fantastiskt.

I slutet av förra veckan var jag dessutom på jobbresa till San Francisco. Konferens i Scientific Communication. Två givande dagar. Sedan stannade jag över helgen och hälsade på vänner. Mitt första besök i San Francisco vilket gav mersmak. En Fantastisk stad!

Och denna helgen var det M's och Storasysters tur att resa. I fredagskväll vinkade jag och Lillebror av dem vid flygplatsen. De skulle till DC. M för att köra vidare till ett bröllop i Virginia och Storasyster skulle då få bo hos våra kära vänner Familjen K som bor i Bethesda. Storasyster hade sett fram emot att få träffa sin vän R hur länge som helst och var överlycklig över att få hälsa på. De verkar alla haft en underbar helg och ikväll ska vi hämta dem vid flygplatsen igen.

I och med min jobbstart har Lillebror dessutom haft en väldigt omtumlande tid. Han började först på ett dagis där han gick ett par månader förra hösten. Det är ett "Stay-in-Home-Daycare" (liknande en dagmamma i Sverige) och vi var otroligt tacksamma över att han fick komma tillbaka dit utan någon som helst väntetid. Här är det ju oftast snabba ryck när man får ett jobb. Ofta vill de man ska börja mer eller mindre direkt. Vi visste ändå hela tiden att vi skulle byta dagis till Lillebror senare. Framförallt eftersom detta dagiset stängde redan klockan 17, vilket gjorde det trixigt för oss att hinna hämta i tid. Det blev rätt stressigt och jag hade redan kollat upp ett annat ("vanligt") dagis som kändes bra. Men för att få plats där var det såklart väntetid. Kö.  Men för två veckor sedan kunde han börja på sitt nya dagis. Och det har gått jättebra. Han verkar trivas fint och jag tycker som sagt att det känns som ett väldigt bra dagis.

Nu ska jag sluta babbelskriva och istället kommer här lite bilder från den senaste månaden. En bild säger ju mer än tusen ord heter det väl....

Här har det varit väldigt varmt i oktober så en helg badades det i timtal i poolen. September och oktober är ofta den varmaste tiden här eftersom det blåser heta ökenvindar (S:t Ana) ner till oss i San Diego. Temperaturen ligger då ofta en bit över 30 grader Celsius.


Jag kom äntligen igång med min löpning igen. Fast nu har den legat nere sedan San Franciscoresan... Måste komma igång igen innan jag tappar allt flåset helt och måste börja om från början igen. Jag är iallafall galet nöjd med mina nya springskor. Särskilt innersulan som är "formgjuten" efter mina egna fötter.


Vi har hunnit med det vanliga höstbesöket på en "Pumpkin Patch"


Det gjorde vi ihop med våra bästa vänner här, Familjen S.


Lillebror med sin bästa kompis M




Svenska Skolan i San Diego var i år med i SUF-OS vilket är "OS-grenar" för svenska skolor utomlands. Jätteroligt evenemang!


Storasyster blev "Student of the Month" i oktober


Lillebror på sitt nya dagis


Hans nya dagiskompisar hade gjort en "Välkomstbok" till honom. Så gulligt!



Inflygning mot San Francisco


Mitt enda "måste" efter konferensen var att jag ville se Golden Gate Bridge. 


Jag passade på att träffa min gamla NYC-kompis M som ganska nyligen flyttat till San Francisco-området. Jag bodde hos henne under fredag och lördag och vi fick en riktigt härlig lördag tillsammans i staden.






På kvällen var jag och min kompis M inbjudna till Halloweenfest hos goaste Minnie Mouse. En otroligt rolig, trevlig och god kväll i gamla vänners lag. TACK Familjen H-S för att vi fick komma!


Värdparet


Halloween


Skolparaden i Storasysters skola är himla rolig att se tycker jag. I år var det många Hogwartsstudenter där....


Rektorn Mr T i Chargerströja och panterdräkt (En svart panter är Storasysters skolmaskot) och vice rektorn (heter det så på svenska???) som Pikachu. En av lärarna hade ett moln på huvudet, och Minnie Mouse (Mimmi Pigg) till höger är hjälplärare i Storasysters klass.


Harry Potter och Hermione Granger


Och här ännu en Harry, men samma Hermione


På kvällen samlades vi hos Familjen S och de stora barnen gick ut i grannskapet för "Trick-or-Treat" medan de mindre stannade kvar inne för att dela ut godis till alla som kom och ringde på dörren.