måndag 7 november 2016

Det är lite mycket nu... men här är vår oktobermånad

Inser att det gått mer än en månad sedan mitt förra blogginlägg. Ja, vad kan jag säga mer än att det har varit, och är, en väldigt intensiv höst. Början av oktober då och nu har vi redan passerat både Halloween och vintertidsomställningen och sprungit rakt in i november.

Nytt jobb för mig. Snart har jag varit där i två månader och jag trivs som mer än jag någonsin vågat hoppats. Det känns så RÄTT. Både jobbmässigt och rent kollegialt. Ett otroligt bra team. Jag har fått väldigt mycket stöd, hjälp och support under den här första tiden. Att komma in i en ny organisation tar ju alltid lite tid. Att förstå strukturen. Lära sig vilka som sköter vad. Vilka man ska vända sig till med vilka frågor. Och så rent "tekniskt". Jag har ju börjat ett jobb som delvis innebär att jag kommit in på ett för mig nytt område. Och det är fortfarande mycket där att lära. Massor rent ut sagt. Men jag tycker ändå att jag har fått en bra start och känner att jag hittills lyckats hyfsat bra med att leverera där det krävts. Men det finns som sagt massvis att lära. Utrymme att utvecklas. Vilket jag tycker känns jätteroligt! Utvecklingspotential var en av de saker jag verkligen hoppades kunna få med i jobbsäcken när jag tidigare drömde om att någonsin få komma tillbaka ut i arbetslivet igen.

Så i och med nytt jobb är det såklart en helt ny rutin hemma. Jag har ganska lång pendling så jag börjar dagen tidigt. Ungefär en timme i bilen enkel resa är det. Men tyck inte synd om mig för det. Jag njuter faktiskt oftast av den tiden. kvalitetstid. Me-time. Egentid. Kalla det vad ni vill men det är skönt att ha den där tiden för sig själv. Utan barn i baksätet. Bara jag och trafiken. Att lyssna på vad jag själv vill. Eller bara köra i tystnad. Kunna tänka. Ibland på jobbrelaterade saker, ibland på helt annat. Dessutom får jag jobba hemifrån minst två dagar i veckan vilket gör under för vår vardag. Att köra in ett par dagar per vecka men ha några hemma är fantastiskt.

I slutet av förra veckan var jag dessutom på jobbresa till San Francisco. Konferens i Scientific Communication. Två givande dagar. Sedan stannade jag över helgen och hälsade på vänner. Mitt första besök i San Francisco vilket gav mersmak. En Fantastisk stad!

Och denna helgen var det M's och Storasysters tur att resa. I fredagskväll vinkade jag och Lillebror av dem vid flygplatsen. De skulle till DC. M för att köra vidare till ett bröllop i Virginia och Storasyster skulle då få bo hos våra kära vänner Familjen K som bor i Bethesda. Storasyster hade sett fram emot att få träffa sin vän R hur länge som helst och var överlycklig över att få hälsa på. De verkar alla haft en underbar helg och ikväll ska vi hämta dem vid flygplatsen igen.

I och med min jobbstart har Lillebror dessutom haft en väldigt omtumlande tid. Han började först på ett dagis där han gick ett par månader förra hösten. Det är ett "Stay-in-Home-Daycare" (liknande en dagmamma i Sverige) och vi var otroligt tacksamma över att han fick komma tillbaka dit utan någon som helst väntetid. Här är det ju oftast snabba ryck när man får ett jobb. Ofta vill de man ska börja mer eller mindre direkt. Vi visste ändå hela tiden att vi skulle byta dagis till Lillebror senare. Framförallt eftersom detta dagiset stängde redan klockan 17, vilket gjorde det trixigt för oss att hinna hämta i tid. Det blev rätt stressigt och jag hade redan kollat upp ett annat ("vanligt") dagis som kändes bra. Men för att få plats där var det såklart väntetid. Kö.  Men för två veckor sedan kunde han börja på sitt nya dagis. Och det har gått jättebra. Han verkar trivas fint och jag tycker som sagt att det känns som ett väldigt bra dagis.

Nu ska jag sluta babbelskriva och istället kommer här lite bilder från den senaste månaden. En bild säger ju mer än tusen ord heter det väl....

Här har det varit väldigt varmt i oktober så en helg badades det i timtal i poolen. September och oktober är ofta den varmaste tiden här eftersom det blåser heta ökenvindar (S:t Ana) ner till oss i San Diego. Temperaturen ligger då ofta en bit över 30 grader Celsius.


Jag kom äntligen igång med min löpning igen. Fast nu har den legat nere sedan San Franciscoresan... Måste komma igång igen innan jag tappar allt flåset helt och måste börja om från början igen. Jag är iallafall galet nöjd med mina nya springskor. Särskilt innersulan som är "formgjuten" efter mina egna fötter.


Vi har hunnit med det vanliga höstbesöket på en "Pumpkin Patch"


Det gjorde vi ihop med våra bästa vänner här, Familjen S.


Lillebror med sin bästa kompis M




Svenska Skolan i San Diego var i år med i SUF-OS vilket är "OS-grenar" för svenska skolor utomlands. Jätteroligt evenemang!


Storasyster blev "Student of the Month" i oktober


Lillebror på sitt nya dagis


Hans nya dagiskompisar hade gjort en "Välkomstbok" till honom. Så gulligt!



Inflygning mot San Francisco


Mitt enda "måste" efter konferensen var att jag ville se Golden Gate Bridge. 


Jag passade på att träffa min gamla NYC-kompis M som ganska nyligen flyttat till San Francisco-området. Jag bodde hos henne under fredag och lördag och vi fick en riktigt härlig lördag tillsammans i staden.






På kvällen var jag och min kompis M inbjudna till Halloweenfest hos goaste Minnie Mouse. En otroligt rolig, trevlig och god kväll i gamla vänners lag. TACK Familjen H-S för att vi fick komma!


Värdparet


Halloween


Skolparaden i Storasysters skola är himla rolig att se tycker jag. I år var det många Hogwartsstudenter där....


Rektorn Mr T i Chargerströja och panterdräkt (En svart panter är Storasysters skolmaskot) och vice rektorn (heter det så på svenska???) som Pikachu. En av lärarna hade ett moln på huvudet, och Minnie Mouse (Mimmi Pigg) till höger är hjälplärare i Storasysters klass.


Harry Potter och Hermione Granger


Och här ännu en Harry, men samma Hermione


På kvällen samlades vi hos Familjen S och de stora barnen gick ut i grannskapet för "Trick-or-Treat" medan de mindre stannade kvar inne för att dela ut godis till alla som kom och ringde på dörren.


4 kommentarer:

  1. Låter jättepositivt! Roligt att allt stämmer med jobbet! Och att Lillebror trivs så bra med dagis. Tänk vad bra det är när allt liksom faller på plats sådär.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika! Ja det känns faktiskt helt fantastiskt just nu och jag nyper mig i armen flera ggr varje dag. :-) Kan knappt fatta att mitt liv förändrades så otroligt mycket bara genom att jag fick mitt efterlängtade jobb. Men det känns sååå bra att äntligen vara igång igen. Vissst är det stressigt och så med vardagen, men det är en helt annan typ av stress nu än när jag var ofrivilligt arbetslös... Och barnen verkar trivas fint med förändringen också även om man märker att O är mer trotsig och testar mycket gränser nu. Det gjorde han visserligen innan jag började jobba också, men det har ju inte blivit "bättre" i och med förändringen. Men han verkar må bra och har som sagt väldigt roligt på dagis så jag är inte orolig på något vis.
      Kram!

      Radera
  2. Så kul med en uppdatering! Glad för din skull att du fått ett bra och kul jobb!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!! Ja det känns otroligt med jobbet. Så glad över att det varit så bra hittills. Och det känns som om det kommer fortsätta vara ett kul och utvecklande jobb ett tag framöver.
      Kram!

      Radera