Visar inlägg med etikett second grade. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett second grade. Visa alla inlägg

fredag 20 november 2015

Stundande lov, möten och magsjuka

Äntligen fredag! Det har varit en rätt intensiv vecka. Och det känns underbart att det nu är fredag. Dessutom är det Thanksgiving nästa vecka så Storasyster har ledigt från skolan. Thanksgivinglov. Något hon aldrig hade i NYC. Där var det ju istället ledigt i början av hösten då alla judiska högtider låg. Men jag tycker att detta känns väldigt mycket skönare för vår del som ju inte firar några judiska helger. Att ha ett lov kring den stora högtiden Thanksgiving känns väldigt bra. Många reser ju också just denna högtid så rent allmänt är det nog väldigt uppskattat att lovet ligger den veckan. Vi har inga stora planer alls inför lovet. M kommer att jobba måndag och tisdag. Men vara ledig från och med onsdag vilket känns toppen. Jag tror vi kommer att försöka att mest ta det lugnt. Bara "vara". Och kanske göra en del mer spontana utflykter.

Just idag var en extra intensiv dag. På morgonen var det Lillebrors sista musikklass detta året. Men han var väldigt gnällig och inte alls sig själv. Svaret på varför kom när jag skullelyfta ur honom ur bilen då vi kommit hem. Kräk. Magsjuka. Ajajaj! Och jag som hade två möten inbokade under dagen. Så jag skulle därför köra Lillebror till M´s jobb mitt på dagen strax innan lunch. Men det fick bli lite ändrade planer. M fick ta sig hem istället. Jag kunde ha mitt telefonmöte innan M kom hem och sedan for jag iväg till nästa. Det mötet gick väldigt bra men jag var helt slut när jag kom tillbaka. M körde tillbaks till jobbet och det blev en rätt konstig eftermiddag eftersom både jag och Lillebror somnade runt halvfemtiden. Jag vaknade men Lillebror sover än så vi hoppas nu alla att han ska sova genom hela natten. Och inte vakna pigg som en mört klockan 3...

Men helg nu ändå. Så efterlängtad. Här nedan följer ett par bilder från veckan som gått.


En av favoritsysselsättningarna är att prova skor. Gärna alla utom sina egna.


Det blommar fantastiskt här just nu. Just denna blomma veed jag inte vad det är för något. Om någon av er läsare känner igen den får ni gärna berätta. Annars är det hibiskusarna som blommar för fullt. Rött, rosa, guld, orange. Jag ÄLSKAR hibiskus och buskarna och träden här är helt underbara. Tyvärr har jag ingen bild.


I onsdags var jag barnvakt till lilla "Mammy" som Lillebror kallar henne. Det är hans bästa kompis. Han är verkligen helt underbart söt när han är med henne. Vill pussas. Och ge henne leksaker. Och om hon försvinner iväg till ett annat rum följer han genast efter och ropar "Mammy! Mammy!"


En annan favorit är att hänga och dingla såhär. 


I början av veckan hade vi även Parent-Teacher konferens. Vilket väl motsvarar de "kvartsantal" vi hade då jag var barn och gick i skolan. Man träffar läraren och diskuterar hur det går för ens barn i skolan. Här har barnen även reports card så de får något slags "betyg". Jag tycker det är jättebra även om jag vet att många är emot betyg i låg ålder. Men om läraren använder de på rätt sätt är det ett väldigt bra verktyg för både läraren och föräldrarna att kunna se i vilka ämnen man kan behöva stötta barnet mer. Jag ska första skriva lite mer om vårt möte senare.


fredag 30 oktober 2015

Fall Festival

Ikväll hade Storasyster´s skola sin Fall Festival. Vi hade hört talas om den redan under förra året när vi kommit hit och förstått att detta var något ganska enastående. Det är den största Fundraisern som skolan har under året och man satsar massor. Det är lärare och personal på skolan som gör en hel del, MEN det är först och främst FÖRÄLDRAR som jobbar med denna Festival. Planering, förberedelser och sedan även under kvällen. Helt OTROLIGT om ni frågar mig. Och jag undrar om man någonsin skulle kunna ha något som ens liknar detta i en svensk skola med tanke på att det handlar om hur många timmar som helst av obetalt arbete. För här fanns allt från klättervägg, extrema gungor, spel av alla det slag, mat,  grillad korv, godis, sockervadd, glass, till fotobås och försäljning av allehanda varor, gigantiska rutschkanor, lotterier, auktion av olika aktiviteter med lärare och annat. Personligen ÄLSKADE jag The Haunted House som man ordnat i deras auditorium. SÅ välgjort! Jag och Storasyster samt hennes bästa kompis gick den "non-scary" turen vilket var tur för även under denna fick jag hålla båda barnen i handen för att de tyckte det var sååå läskigt. Under den "scary" turen interagerar de utklädda personerna inne i The Haunted House med de som går runt och ropar Bu, hoppar fram, ibland kan de även försöka ta på en och så vidare. Och detta hade helt klart varit för mycket för Storasyster och hennes kompis. Jag övertalade dock M och Olgakatt att gå den turen och det gjorde de.

En liten Ghostbuster och en varulv




Just framkomna till skolan


Storasyster och hennes kompis J


Hela skolgården var förvandlad till en nöjespark





En brandman och en fjäril på väg mot nya mål











En stor och en liten Ghostbuster


En Maid och en Superhjälte


Och för jämställdhetens skull...

Olgakatt slog till och köpte ett av dessa otroligt fina och goda karamelliserade äpplen


Exemplaren av pumparna i Pumpakarvningstävlingen inspekteras av en sumobrottare och en randig katt...


...och när de vände på sig såg de ut såhär...!


Storasyster och E med varsin cupcake som de vunnit i The Cupcake Walk


Sedan slog sockerchocken till




Say no more...

Sötare zebra får man leta efter


En sista omgång av spel innan vi drog oss hemåt ungefär 5 minuter innan Festivalen stängde


Det var verkligen en upplevelse. Och Storasyster hade en fantastiskt rolig kväll. Lillebror hade nog lika roligt han tror jag. Han blev till slut såpass vild och galen att vi insåg att det var bäst att han fick komma hem och varva ner lite. Så M och Olgakatt promenerade hem med honom lite innan Festivalen var slut. 

Imorgon är det ju RIKTIGA Halloween och då ska vi fira det också. 

torsdag 10 september 2015

Egen kakelplatta

Här i amerikanska skolor är det ganska vanligt att barnen kan få måla och dekorera sin egen kakelplatta som sedan sätts upp på någon av skolans väggar. Det här projektet är allt som oftast ett sätt för skolan att få in extra pengar, s.k fundraising. Man betalar för att få måla helt enkelt. Jag tycker det är en rolig tradition, särskilt som plattorna ju sedan sitter uppe åratal. Jag minns från Storasysters skola i NYC flera av de kakelplattor som dekorerade väggar och blomlådor både i och utanför skolan. Vissa av dem hade målats för många år sedan. Dessutom blir det bra mycket roligare och finare med färgglada kakelplattor istället för kala enfärgade betongväggar.


Här målas det koncentrerat


Datum skrivs


Och här är det färdiga resultatet! Plattorna ska sedan brännas i ugnen och då kommer färgerna att "komma fram" mer och bli klarare.


Här är Lillebror framför en av kakelväggarna på en av skolans byggnader. Bilden är från maj i år.


Man bjöd även på glass under den här skolkvällen, vilket uppskattades väldigt av barnen (och även föräldrarna). Det kändes dessutom helt rätt i den hetta som råder här nu. Jag hoppas som sagt att temperaturen ska sjunka lite nu framöver. Gärna under 30-strecket. Imorgon är det fredag och trots att vi haft en kortare vecka (labor Day var ju i måndags och då var vi lediga) så känns den längre än vanligt. Nya rutiner, tidiga morgnar samt en massa andra saker i skallen har gjort att helgen känns efterlängtad.


onsdag 9 september 2015

Värmebölja och Skolstart

Vi har en ny värmevåg över oss igen. Jag som var färdig med värmen nu. Kände jag. Även om jag rent intellektuellt inser att vi kommer att dras med temperaturer över 30 grader ett tag till. Så. Är Jag. Klar. Med Den. Värmen alltså. Fast enligt alla inbodda Sandiegans, så är just augusti och september de hetaste månaderna på året. Även oktober kan vara väldigt varm. Känns konstigt med tanke på att just september och oktober var mina absoluta favoritmånader i NYC. Då var det sådär perfekt väder. Ingen luftfuktighet men tillräckligt varmt om dagarna för att man skulle kunna njuta. Ungefär som svensk sommar. Men här är det lite upp-o-ner-vända-världen. Undrar om man ska går runt i bikini på Halloween...?

Andra skoldagen är avklarad för Storasyster. Hon verkar väldigt nöjd. Så det känns bra.  Hennes nya lärare verkar otroligt bra. Och omtyckt. Alla som hört vem Storasyster fått som lärare har "gratulerat oss" och spritt positiva superlativ om läraren vilket såklart känns fint. Själv tycker jag att jag fått ett mycket gott intryck under den korta pratstund jag haft med läraren samt av det brev (samt annan kommunikation) vi föräldrar fått hem från henne. så jag tror att det kommer att bli ett bra skolår även detta år.

Vår Andraklassare! Här tillsammans med Lillebror den i fredags då vi åkte förbi skolan för att se vilken klass hon skulle börja i. Här sätter de upp klasslistorna på skolväggen och sedan får familjerna komma och se i vilken klass barnen kommer att gå det kommande året. I NYC fick man hem klassiska och information om lärare och klassrum via posten.


Första dagen i skolan (igår) såg det ut såhär i klassrummet på morgonen.