Visar inlägg med etikett nytt liv. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett nytt liv. Visa alla inlägg

fredag 3 februari 2017

Ny familjemedlem

Jamen jag måste ju också berätta att vi i dagarna fått en alldeles ny liten familjemedlem. En liten Februarikille.
DETTA är ju såklart det absolut allra STÖRSTA, mest FANTASTISKA och UNDERBARA som hänt på länge!!! En ny liten kusin har sett dagens ljus. På förmiddagen (svensk tid) den första februari kom han ut i världen. Vi har väntat de sedvanliga månaderna. Plus lite till. Så han var efterlängtad.

Jag har inte hunnit prata med familjen än. Tidsskillnader, jobb och annat krånglar till det. Men M pratade med sin syster samma dag som Lill-Kusinen kom och allt hade gått bra och de mådde efter omständigheterna fint. Det är ju ingen räkmackeflygning direkt det där med att föda barn, men jag är så glad över att de slapp några komplikationer. Nu har de fått komma hem och jag hoppas få prata med dem imorgon.

Här är han det lilla miraklet. Bilden är från Svägerskan.

Tänk vad fort man ändå glömmer hur otroligt SMÅ de är när de är såhär nykläckta. Och då är ju Lill-Kusinen ändå nästan 1.5 kg tyngre än vad både Storasyster och Lillebror var när de kom ut. Ryktet säger att han är en liten rödtott. Så gulligt. Nu längtar vi alla till att få träffa underverket. Sådana här gånger känns det jobbigare än vanligt att bo så långt bort.


söndag 11 september 2016

Pang! Nu gäller det....

...För imorgon smäller det. Då börjar jag jobba. Min första dag på mitt nya jobb. Det känns ja, jag kan knappt beskriva det. Så pirrigt. Så roligt. Och så läskigt. Allt på samma gång. Det hela känns fortfarande lite overkligt. Här i USA går ju anställningar väldigt mycket fortare också jämfört med Sverige. Alltså tiden från det att man erbjuds jobbet och man sedan ska börja arbeta. Normalt är att man har en uppsägningstid på 2 veckor (om man redan har ett arbete när man söker nytt) så de flesta börjar oftast sin nya tjänst inom 2-3 veckor från det att de blivit erbjudna jobbet. Jag hade nu inget jobb utan kunde i stort sett börja direkt, men en del praktikaliteter gjorde ändå att jag behövde lite extra tid. Dels skulle jag hitta barnomsorg till Lillebror. Dels gjorde företaget den vanliga bakgrunds- och drogtestkontrollen. Resultaten från dessa båda tester tar ungefär en vecka för företaget att få så tidigare än det var det ändå inte aktuellt att jag skulle börja.

Jag skrev på mitt kontrakt fredagen innan Labor Day, dvs fredagen förra veckan och börjar alltså en dryg vecka efter det. Men jag fick mitt muntliga avtal ungefär en vecka tidigare. Snabba bud som sagt.

nu börjar vårt nya liv.
Heltidsarbete för både mig och M. Plus en ganska lång pendling för min del. Visst vi är vana att jag pendlande långt för det gjorde jag även i NYC. Men nytt för oss är såklart att vi har två barn nu. Plus att M inte jobbar ett stenkast från hem och dagis utan har en dryg halvtimmes körning han också. Så visst kommer det bli en helt annan vardagsstress. Det s.k pusslandet kommer att börja för oss också. Men trots detta så känns det helt fantastiskt att jag äntligen ska få kliva rakt in i arbetslivet igen. För jag har verkligen saknat det! Mycket.

Wish me Luck!

lördag 24 januari 2015

Ny blogg men samma Saltis


Okej, det blev en ny blogg. Det var det enda som kändes rätt. Min gamla Saltistjejen får helt enkelt vara min New Yorkblogg. Men nu är det Nytt Kapitel & Nya Äventyr och därmed också Ny Blogg. Jag hoppas ändå ni som följt mig på min gamla blogg kommer att fortsätta hänga med här!

Än är jag inte säker på om jag gillar denna mallen riktigt. Jag kommer nog pilla lite. Ändra. Fixa. Trixa. Dona. Liksom "bo in mig".  Sådant brukar ta sin tid. Så det blir nog bara då och då när tid finns. Men nu till att börja med får detta duga. Det viktigaste är ju ändå att jag kan börja blogga här.

Okej, håll i hatten. Nu kör vi! Är ni med?!