söndag 28 februari 2016

Svensk glädje på Oscarsgalan

Såg ni Oscarsgalan? Vi kollade såklart. En av fördelarna med att bo här på västra sidan av USA är ju att man kan se Oscarsgalan utan att sitta uppe till sent på natten. Hollywood ligger ju faktiskt endast ett "stenkast" härifrån. Det absolut roligaste var såklart att Alicia Wikander fick en Oskar för bästa kvinnliga biroll. Fantastiskt! Och att hon även sa ett par ord på svenska i sitt tacktal. Det var extra roligt! Vi såg Ex Machina tidigare där hon spelar ena huvudrollen. Den fick förövrigt också en Oscar nu för bästa visuella effekter, och jag gillade både filmen samt Alicias insats i den. Jag tror att vi kommer att få se mycket av Alicia Wikander framöver. Vilken otrolig karriär!

Efter denna galan känner jag att det är så många filmer jag vill se. Ett par för att de verkar vara väldigt bra. Andra för att de fick Oscars och jag därmed blev nyfiken på dem. Även om jag inte varit det innan direkt. The Revenant är en av dem. Trailern jag sett tidigare gjorde mig mest förvirrad och inte alls sugen. Men nu när den hyllats så mycket på både Golden Globe och Oscarsgalan känns det som om den ju ändå "måste" vara rätt speciell. Annars är det nog Carol, The Danish Girl och Brooklyn som står högst upp på min "vill-se-lista". Mad Max: Fury Road såg jag och M nyligen på Bluray och ja, jag gillar ju science fiction och futuristiska actionfilmer så länge de har en historia och karaktärer som fångar. Och det hade den. Sedan har jag alldeles för dålig kunskap om de genrer som den fick sina statyetter i, för att kunna säga om det kändes rättvis eller inte.

I övrigt var det väl mest fokus på detta att man i år inte nominerat en enda afroamerikansk skådespelare till en Oscar. Skandal tycker jag! Inte för att jag tycker att man ska börja kvotera nomineringar beroende av hudfärg utan helt enkelt för att åtminstone jag personligen tycker att minst två personer helt klart förtjänat varsin nominering. Filmen jag jag tänker på är Beast of no Nation. En oerhört stark skildring av hur man använder och utnyttjar barnsoldater i vissa krigshärjade länder i Afrika. Huvudpersonen Agu spelas av Abraham Attah (som även presenterade "bästa kortfilm" under Oscarsgalan) och hans insats i filmen är HELT FANTASTISK!!! Ofattbart starkt! Sedan tycker jag även att Idris Elba borde nominerats för sin karaktär i samma film. Även han gör en fantastiskt roll. OCH jag tycker även att filmen själv borde nominerats. Ni som inte sett den, gör det! Räkna inte med en feel-good movie, men var beredda på en film som verkligen berör. På djupet. Den fick mig även att tänka på Kony 2012 som ju spred sig som en löpeld i sociala medier då för nästan exakt fyra år sedan. Men som sedan dog ut. Jag skrev en del om det då det begav sig. Det visade sig ju mycket riktigt inte ha varit riktigt så enkelt som man velat få det till det i den korta film som delades. Utan det hela var mycket mer komplext. Verkligheten är ju ofta sådan. Tyvärr. Men det positiva med hela Kony 2012 debatten var att folk faktiskt fick uppe ögonen för den enorma tragedin med barnsoldater.

Men nu till er som läser vill jag fråga: Vilka filmer av de nominerade har ni sett? Och rekommenderar ni några specifikt? 

*) Bilden är lånad från nätet (samma sida jag länkat till i första stycket här)

5 kommentarer:

  1. Ja flera av filmerna som var nominerade hamnar nu på min Netflix-vill-se-lista!

    SvaraRadera
  2. Visst blev man stolt över Alicia Wikander idag! Roligt! Jättefina bilder på bloggen. Storasyster är väldigt lik sin mamma!! Kram Eva E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eva! Så roligt att du kollade in här och ännu roligare att du hörde av dig! Tack för email!
      Hoppas vi kan hålla lite sporadisk kontakt nu.
      Kram!

      Radera
  3. Människor i olika åldersgrupper gillar att titta på film på sin fritid. Särskilt i dessa utmanande tider när majoriteten är inlåsta i sina hus och inte kan gå på bio har det blivit en mycket praktiserad erfarenhet som alla ägnar sig åt, oavsett ålder. Åldern spelar dock roll när det gäller att välja rätt film att titta på. dreamfilm

    Som förälder har du kanske inte tillräckligt med tid att granska allting på internet för att se till att dina barn eller tonåringar tittar på något som är lämpligt för åldern. Tack och lov har det funnits många människor som gör listor med förslag och delar dem på sina sidor i sociala medier. Om du vill bidra kan du också göra en sådan lista och kanske lägga ut den på Facebook i en grupp för föräldrar. Se till att ditt inlägg får tillräckligt mycket engagemang så att alla ser det.

    SvaraRadera