onsdag 2 mars 2016

Valsafari

I söndags var det äntligen dags för vår Valsafari som Storasyster vann på Svenska Skolans Julfest i december. Vi gick upp tidigt medan dimman ännu låg tät i dalarna och körde ner till Point Loma där båten skulle avgå. Under resan dit lättade dimman och väl ombord kunde vi njuta av en helt underbart fin dag med fantastiska upplevelser!  Jag har varit på Valsafari en gång tidigare för ca 17 år sedan, då i Skottland tillsammans med en av mina bästa vänner. Då följde vi med en forskningsbåt där marinbiologer jobbade för att samla in data. Under den heldagsturen fick vi se ett par exemplar, men det var på väldigt långt hål. Mest såg vi delfiner (common dolphins och ett par flasknosdelfiner) samt en brugd (Valhaj som äter plankton). Sedan var jag och M på delfinsafari när vi var på Azorerna. Då åkte vi ut i små gummibåtar och det var en otrolig upplevelse det också eftersom stora stim delfiner sökte upp oss och simmade eller snarare surfade på vågorna kring fören av båten.

Under vår båttur denna helgen fick vi se gråvalar på verkligt nära håll. Så mäktiga djur! De kom simmandes nästan helt intill vår båt och det var en otrolig upplevelse att få se dem så nära. Kaptenen på båten berättade att det var 4-5 år sedan han såg valar på så nära håll som vi fick nu, så han var också exalterad. Och då kör han ändå båten två turer om dagen vilket betyder att han har en hel del valupplevelser att jämföra med. Båten ja. Den hette "Producer" * och jag tyckte det var väldigt bra att man var så mån om valarna. Så fort de fick syn på val så saktade man ner, sedan stängdes motorerna av nästan helt för att inte skrämma eller störa valarna. Det gjorde såklart att det blev en hel del sjögång eftersom det var vågor så långt ut, så Storasyster blev tyvärr sjösjuk. Men hon hämtade sig så snart motorerna drog igång igen och vi styrde tillbaka mot land. Note to self blir att ta med sjösjukepiller nästa gång vi åker ut på havet med henne. Trots en släng av sjösjuka så var hon väldigt glad över turen och tyckte liksom vi att det varit väldigt roligt att fått se val på så nära håll. Nedan är en bildbomb från båtturen.

Morgondimman har just lättat och vi har stigit ombord på "Producer" och väntar på att vi ska avgå

"Familjeselfie"

Längre ut i hamnen låg segelbåtarna

På väg ut från Point Loma passerade vi ett stort militärområde. Här kunde man se ubåtar.

Och andra militärbåtar såklart. Innan detta blev militärt område var det faktiskt en valstation som låg här.

På höjden ligger Point Loma Lighthouse. Vi var ju och kollade denna förra vintern strax efter att vi flyttat hit till San Diego. Det är jättefint och väl värt ett besök om man kommer hit. Dessutom finns fantastiska klippor nere vid havet vilka man kan komma till och om tidvattnet är lägre kan man även se Tide Pools där.

Vi fick även se lite annat djurliv på båtturen. Vilka djur kan ni se på denna bilden?

Ja, förutom truten på toppen av lydbojen låg det ju några sälar och solade på basen där också

På spaning efter val

Vissa av passagerarna hade verkligen havet som hobby

Lillebror somnade en stund på vägen ut från land

Så plötsligt fick vi syn på ett par stycken!

De lekte, simmade runt och plaskade

Ett par små gummibåtar såg vi också. I en sådan här kommer man ju ännu närmare vattnet och därmed valarna. Det måste ha varit oerhört häftigt, men för oss med småbarn var detta inget alternativ. Däremot var det i en sådan här liten gummibåt M och jag fick närkontakt med delfiner på Azorerna.

Som toppen av ett isberg, där man vet att största delen gömmer sig under ytan

Vink vink!

De simmade närmare och närmare båten

Så tittade huvudet också upp

Jag filmade lite också och detta är då valarna kom riktigt nära. I slutet av filmen visade den ena valen även lite mer om man så säger...

M med Lillebror

På väg tillika såg man San Diego i soldiset

Lillebror tyckte det var roligt att "aka båt och se valarna"

Snart inne i hamnen igen

Storasyster som nu mådde mycket bättre än ute på havet

Det är något visst med hamnar tycker jag

Tillbaka!

Jag älskade verkligen att vara ute på havet igen. Det är något visst med att vara så långt från land att man knappt skymtar land. Och ja, att få komma så nära gråvalar var helt fantastiskt! Jag hoppas att vi ska kunna komma iväg på en valsafari igen någon gång i framtiden även om det just nu känns som om det kommer bli svårt att toppa den här upplevelsen.

*) Vi åkte med H&M Landing och jag är väldigt nöjd

1. Sa lackra och vackra bilder pa valarna. Sa coolt att de kom sa nara. Jattehaftigt. Vilken fantastisk utflykt och vinst som ni fick njuta av hela familjen. Stackars E som blev sjosjuk. Jag blir ocksa latt sjosjuk. Tabletterna funkar bra men man blir ganska trott av dem. Tuggummi ar mer snabbverkande. Men jag ar hellre trott an mar illa alla ganger. Underbar utflykt.
    Kram!

1. Desiree, ja det var otroligt häftigt! Jag har aldrig varit så nära en val förut och att få se flera stycken på så nära håll var verkligen en upplevelse. Magiskt!
      Och ja, sjösjuka är inte roligt. Nästa gång ska jag komma ihåg tabletter. Och även seabands.
      Kram!

2. Vilken upplevelse! På valarnas väl och ve, tänker jag ibland, särskilt sen flera spolades upp på land här för ett tag sen, så sorgligt.

1. Ja det var verkligen en upplevelse Anna! Och visst tänker man mycket på valar och andra stora havsdäggdjur. Eller ja, på havet i stort faktiskt och på hur illa ställt det är tyvärr.

3. Häftigt! Den är otrolig den där valmigrationen - jag hoppas att den får finnas kvar än ett litet tag.

I den hamnen där HMLanding är finns det två fantastiska fiskrestauranger f.ö. - speciellt Mitch´s måste ni prova om ni någonsin är i krokarna där igen. Och den är inte speciellt "fancy" och har en barnmeny så det funkar om man kommer i strandkläder och med småbarn etc.
    Kram.

1. Ja det är fantastiskt Annika! Valar är sådana fantastiska varelser.
      Vi såg en Sea food restaurant intill bryggan och tänkte att vi skulle testa att gå dit någonting. Kul att du har tips! Ska kolla Mitch också. Låter kalas att man kan ta med sig barn dit också.