Visar inlägg med etikett filmsnutt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett filmsnutt. Visa alla inlägg

måndag 31 juli 2017

Sista dagen i juli

Sista dagen i juli. Redan. Sommarlovet har pågått i ungefär en och en halv månad här. Om en månad är Storasyster en "4th Grader". Helt otroligt. Vart försvinner tiden? Om två år börjar hon Middle School och då börjar Lillebror Kindergarten, vilket trots det "konstiga namnet" faktiskt betyder att han börjar skolan kort och gott. Jag skulle väl säga att Kindergarten här är ungefär som en blandning mellan "nollan" och "ettan" i Sverige.

Så vad gör vi då nu när sommaren pågår för fullt? Självklart är detta en väldigt annorlunda sommar jämfört med de somrar vi tidigare haft. Särskilt de sedan vi flyttade hit till San Diego. Under våra två somrar vi haft tidigare här i Kalifornien var jag ju arbetslös vilket betydde att barnen var hemma med mig i stort sett hela sommaren. Förra sommaren gick Storasyster 3 veckor på Summer Camp eftersom hon ville det, men Lillebror var hemma med mig på heltid såklart. Denna sommar har han gått på dagis som vanligt. Förutom när vi var i Seattle tidigare i juli, såklart.

I år är min första sommar här som jag jobbar, så Storasyster har gått på Summer Camp mesta delen. Jag har väldigt lite semester så det blir inte mycket ledigt. Även M som började nytt jobb innan jul har ganska knapert med semesterdagar. Om än fler än mig. Ändå försöker vi ta vara på sommaren så gott vi kan. Vi reste ju till Seattle i början av juli. Och efter det har vi haft en del dagar och kvällar vid poolen och stranden. Vi har ätit de flesta middagarna ute på vår uteplats och sett kolibrina bråka om maten i vår röda kolibrimatare. Storasyster fick sitt livs upplevelse på Universal Studios när hon och hennes bästa kompis J besökte The Wizarding World of Harry Potter. Och så fick vi ju finbesök av våra gamla NYC vänner som nu flyttat till till Los Angeles. M och jag fick fira vår bröllopsdag och det har varit födelsedagskalas för våra närmsta vänners barn. Så en hel del händer här trots att vi inte har någon lång semester.

Nu i mitten av augusti kommer Storasyster att åka på sitt första "Sova-borta-läger". Det är med samma organisation som anordnar hennes dagliga "Summer Camp" men under en vecka får de som vill åka iväg och därmed sova borta. Hon kommer då förhoppningsvis att få dela stuga med två av sina bästa vänner och just nu är hon väldig exalterad över att hon ska få åka iväg på detta äventyr.

Nedan är en del sommarbilder och filmer från de senaste två veckorna. De saker vi gjort som kan räknas som sommaraktiviteter är väl främst att vi hängt en del i poolen och på stranden.

Poolhäng tillsammans med bästa vännerna i deras pool
De här ungarna har alltid så himla kul tillsammans. Det är dessutom väldigt bra att våra vänners poolområde har både en stor pool samt en liten barnpool.

Bästa mellisen är en vid poolen...


Vår egen pool

Här är vi i vår egen pool - en "Poolfie"!
(alltså området där vi bor har en pool som alla hyresgäster får använda)


Lillebror älskar att bada i poolen och har blivit ett litet vattendjur














I lördagskväll åkte vi med våra vänner till La Jolla Shores
Här blev det middag på stranden


Trots att havet låg ett par steg bort så fördrog Lillebror och hans bästa vän M att leka i "pölen", hahaha!

De här två alltså... 


Storasyster och bästa kompisen J var tillbringade däremot mesta tiden i vågorna


Och så grävdes det såklart på stranden också


Jag tror knappt det finns någon bättre "lekplats" för alla åldrar än stranden.


Kvällen var himla mysig, men solen gick i moln nästan med detsamma då vi kom så det blev lite kylslaget på slutet tyckte vi.


Födelsedagskalas

Igår firade vi både Storasysters och Lillebrors bästa vänner som fyller år med tre dagars mellanrum. J blev 9 och M blev 3. Kalaset hölls i en av våra favoritparker tillsammans med några av våra gemensamma vänner samt J's och M's kusin.


Först ut - Vattenballonger!





Sedan paketöppning i skuggan av ett träd


De här tre har verkligen blivit en riktigt härlig trio. Älskar att se hur otroligt bra de leker ihop och hur kul de har tillsammans.


Sedan var det dags för pinjata. J ger basebollträet till sin lillasyster M som får börja. 


Ready...


...Go!!!

Lillebror hade inte riktigt upplevt detta med en pinata tidigare men han tyckte det var himla kul.



Det var en fantastiskt fin kväll så vi stannade kvar och hängde i parken tills det var dags att åka hem och fixa middag. Ett supermysig kalas och ja, det känns otroligt härligt att ha lärt känna de här familjerna som vi numera räknar som våra närmsta vänner. 

Sist men inte minst Grattis till M och J! Det ska bli så roligt att följa ert nya år!

tisdag 14 juni 2016

Tio års vänskap

I söndags träffade jag en kompis som är i San Diego med sitt jobb under en vecka. Det var lite extra roligt att hon råkade komma hit just nu eftersom det var nästan exakt tio år sedan vi lärde känna varandra. Ett litet 10-års jubileum med andra ord. Jag körde ner och hämtade henne på hennes hotell nere i Downtown i förmiddags och sedan åkte vi till La Jolla. Jag ville gärna att hon skulle få promenera längs med strandpromenaden där eftersom just detta är en av de mest karaktäristiska platserna för San Diego. Vi hade dessutom enorm tur eftersom det visade sig att det just idag var extra många sälar som ville sola sig på stranden i La Jolla Cove.


Den lilla skyddade stranden i La Jolla Cove 


Dessa fantastiska blommor såg vi intill trottoaren på väg från parkeringsplatsen ner tills stranden. Är det någon som känner till vad det är för blommor?


Helt otroligt vad de här sälarna är vana vid människor. De låg och solade sig i godan ro trots att folk gick runt på stranden och fotade och filmade. Andra var där för att bada och det var både barn och vuxna i vattnet.


Samsovning









Vi fortsatte sedan promenaden längs det promenadstråk som går vid vattnet. Även här kunde vi se sälar ligga i rader och sola sig nere vid strandkanten


Livräddarens låda


Här är vi!


Vi såg även en del ekorrar


Lunchdags - men frågan är för en eller båda...?


Bröllopsdags


Älskar stenformationerna längs stranden


Jag är glad att jag fick visa La Jolla för U.


På vägen tillbaka till bilen hann vi med ett fikastopp på living Room också

Efter La Jolla körde vi hem till oss. Tog med lunch i form av vietnamesiska mackor som vi åt ihop på vår uteplats medan Lillebror badade intill och Storasyster ritade. Jättemysigt och trevligt. Det blev verkligen en riktigt fin dag tillsammans med skönt häng. Att ha firat 10 år av vänskap på det här viset kändes verkligen härligt!

onsdag 1 juni 2016

Dansuppvisning

Igårkväll var det dags för Storasyster att visa upp vad de lärt sig under denna terminen på hennes After-School-Program. Vi är som jag nämnt tidigare mycket nöjda med hennes After-School-Program. De satsar mycket på olika aktiviteter vilket jag gillar. Allt från mer akademiska ämnen som engelska (läsning och stavning), matte och coding (programering) till dans, sport och schack. Storasyster har fastnat för Polynesisk dans och här hemma dansas det mest hela tiden. Det är sällan man numera ser henne runt i lägenheten, istället DANSAS det för det mesta oavsett om hon tar sig mellan kök och sovrum eller bara "väntar" på golvet i något rum.

Uppträdandet gick hur bra som helst. De var alla så himla duktiga tycker jag. Det märks verkligen att de övat mycket. Samspelta. Storasyster sa efteråt att hon var riktigt nöjd och det tycker jag verkligen att hon ska vara. Här nedan kan ni se foton och filmklipp från uppvisningen.

In action


Koncentrerad men glad


Sedan var det dags för Tahitian, vilket Storayster var lite mer nervös för eftersom hon inte dansat den dansen lika mycket. Tjejerna fick hjälp med ombytet, särskilt att knyta fast kjolen så den inte skulle ramla ner under dansen.


Spänd förväntan


 
Dags att gå upp på scenen


Det gick hur bra som helst


Tahitian är snabbare än Hula och med väldigt mycket höftvickningar så det var tur att kjolarna var ordentligt knutna i midjan


Här dansas det hula.
Själva dansen börjar ca 1 minut in i klippet ifall ni vill spola


Tahitiandansen är lite snabbare än den hawaiianska hulan. Dessutom känns den nästan lite mer "krigisk" men jag vet inte ifall det är för att den utförs till trumrytmer istället för mjuk melodisk musik? 

Man har även många andra aktiviteter för barnen 
än polynesisk dans. Igårkväll visades bland annat Kung Fu, Hip Hop, Lion dance (traditionell kinesisk dans där man dansar med drakkostymer till trummor och andra slagverk), Puppet Show och ukulele


Lillebrors favoriter var nog Puppet Show och att se drakarna dansa. Däremellan sprang han mest runt, eller kröp under stolarna till andras förtjusning


Alla barnen fick även utmärkelser. Storasyster fick för att hon var "The biggest Sweetheart" 



tisdag 8 mars 2016

Kalas för en två-åring

I söndags hade vi kalas för Lillebror. Inget stort, men jämfört med förra årets 1-årskalas var det gigantiskt. Då hade vi ju nyligen flyttat hit och kände knappt någon än, mer än den familj som fortfarande är våra närmsta vänner och som vi bjöd över på tårta. Men under året som gått har vi lärt känna fler familjer och till 2-årskalaset bjöd vi 6 familjer varav 5 kunde komma. Av dessa var två våra amerikanska vänner här och de övriga fyra är svenska familjer som jag lärt känna via Svenska Skolan här i San Diego.

Typiskt nog så visade väderleksprognosen regn just på söndagen. Det känns ju galet med tanke på att det regnar så sällan här. Tror det var första regndagen på mer än en månad. Eftersom vi planerat att vara utomhus i en av våra favoritparker var vi först lite oroliga över att vi inte hade någon bra plan B. Vi bor ju fortfarande inte särskilt stort även om det skulle fungerat att ha kalaset hemma hos oss. Men vi hade tur för det klarnade upp vid lunchtid och vi bestämde oss för att ändå  ha kalaset ute. Dock flyttade vi till en park närmare oss. Framförallt för att det var rätt blåsigt och den ursprungliga parken ligger ganska högt upp medan den vi valde ligger lite mer skyddat. Dessutom endast ca 5 minuter från oss med bil vilket var skönt. Det lustiga är att vi inte känt till denna parken tidigare trots att den ligger så nära oss. Men den är lite gömd inne i ett bostadsområde så man ser den inte även om man (som vi gjort hur många gånger som helst) passerar förbi alldeles intill. Dagen innan var dock Storasyster på ett kalas där och på så vis insåg vi att den skulle vara bra för Lillebrors kalas. Här nedan kan ni se kalaset i bilder.

Det är mycket Lego som gäller här nu (eller framförallt Duplo för Lillebror då) så självklart blev det en Legotårta. Fast jag var tvungen att staga upp den blå och gula biten lite med tandpetare så de inte skulle tippa under transporten...


Vår ursprungsplan var att ha ett Picknick-kalas, så vi hade förberett lite smått till ett sådant, men nu dukade vi istället upp allt på bordet så fick man ta vad man ville.


Inget av borden var upptagna (säkert tack vare regnet på förmiddagen) så vi kunde enkelt duka upp det vi tagit med oss till kalaset. Bordest vi tog stod så bra mitt emellan lekplatsen för de lite mindre och den för de lite större barnen så vi and full uppsikt åt båda hållen.


Det flögs flygplan...


...och åktes rutchkana






Och det lektes med bollar...





...och hoppades, klättrades och sprangs...


...och gungades...




...och ja, jag vet inte riktigt vad som pågick just här faktiskt...


...eller här... men skoj verkade de ha!


Och den här lille mannen var hur glad som helst, och även om jag inte tror att han förstod helt och fullt detta med kalas och att fylla år så fattade han iallafall att detta var något alldeles speciellt. Om inte annat så fick han ju äta fler kakor än han någonsin gjort tidigare...


Lillebrors BFF




Yngsta festdeltagaren med sin storasyster och sin mamma


Himlen klarnade upp mer och mer ju längre eftermiddagen fortskred


Så efter ett tag hade vi både soligt väder och "barn med solsken i blick"





Så var det dags för tårta och sång...!


Det blåste väldigt mycket så vi hade svart att ända ljusen. Vilket kan ses på den lilla filmsnutten nedan. Men Lillebror tyckte nog det var lika spännande ändå.




Storasyster med kompisarna A och E

Det blev till slut ett riktigt lyckat kalas tycker jag. Alla verkade ha roligt och det kändes fantastiskt kul att samla vänner såhär, även om det bara är för ett enklare barnkalas. Nu när man flyttat runt en del inser man verkligen att det är härligt när man börjat bygga upp sitt sociala nätverk lite och man har lärt känna en del folk. Att regnet upphörde och solen kom fram var ju ytterligare faktorer som gjorde kalaset lyckat. Särskilt som det kom ett nytt regnoväder sent på söndagkvällen och natten.

Thanks to All of You who came and celebrated with us and made O's 2-year Birthday party so fun!