fredag 20 februari 2015

Lite blandat från den senaste veckan

Nu är jag tillbaka. Kanske märktes ingen större skillnad här eftersom jag för länge sedan slutat med ett blogginlägg om dagen. Iallafall är jag glad att jag fick gjort det jag skulle och att det nu är fredag med en stundande helg. På söndag kommer dessutom kära vänner på besök från Sverige. Det ser vi fram emot. Senast vi träffade dem var i november då de var i NYC för att springa maraton. Nu kommer de att stanna två nätter hos oss och det ska bli fantastiskt roligt att ses igen.

Den här gångna veckan har annars mest präglats av att Lillebror nu verkligen GÅR. Armarna upp i luften och sedan är det full fart framåt. Ibland stupar han med näsan före i golvet och jag är just nu tacksam över de amerikanska tjocka heltäckningsmattorna. Faktiskt. Trodde aldrig jag skulle säga det men just nu är de guld! Han har dessutom börjat prata nu. Haha! Vi kommunicerar väldigt mycket nu och framförallt är det ordet "nej" med tillhörande huvudskakning som går på repeat här hemma. Både vi vuxna (Storasyster inkluderad) samt även från Lillebror själv. Han tycker det är oerhört kul att säga "ne ne ne" upprepade gånger och samtidigt skaka på huvudet. Och han är så söt när han gör det att vi andra inte kan hålla oss för skratt. Så sådant håller vi på med här.

I stort sett så är han en väldigt glad snart-ettåring. Och han har humor. Redan. Älskar det! Och fart och fläkt är det mest hela tiden. Stor skillnad mot då Storasyster var i samma ålder. Allt ska undersökas. Pillas på. Kastas. Dras i. Och framförallt stoppas i munnen. Lägg där till att han nu rör sig rätt fort. Så man hinner inte alltid med i svängarna. Storasyster var en mycket mer försiktig natur.  Och är det väl än. Efter att ha haft ett barn där vi knappt behövde barnsäkra bostaden mer än för då hennes kompisar kom på besök så har vi nu "Projekt Barnsäkring" framför oss känner jag. Den nya kunskapen han har klurat ut nu (häromdagen) är nämligen hur man öppnar vissa skåpdörrar.

Ja, detta är en otroligt HÄRLIG tid! Om än tröttsam också. Man är rätt slut varje kväll... Men jag älskar när man börjar få mer kontakt och kan kommunicera. Storasyster var ju tidig med talet men vi får se hur det blir med Lillebror. Skillnaden just nu är ju att Lillebror i stort sett endast hör svenska medan Storasyster hörde engelska på dagarna och svenska på kvällarna när hon var i samma ålder.

Igår firade vi dessutom Storasysters namnsdag. Det blev kladdkakebak i IKEAS hjärtformade kakform, och middagen fick namnsdagsbarnet önska själv vilket resulterade i tunnpannkakor och plättar.

I övrigt är det vår här nu. Allt blommar. Körsbärsträd. Hägg (eller iallafall något som är väldigt likt hägg både till utseende och doft). Mimosa (tack alla instagrammare som berättade vad det var för en blomma!) plus en massa blommor jag inte har en aning om vad de är för några. Och så mitt i alla de här vårblommorna står palmer och citronträd fulla av citroner. Ja, det känns minst sagt lite underligt. Men vackert är det. Någon sa till mig att vintern sträcker sig ungefär december till januari, sedan kommer våren ungefär fram till mars och då brukar försommaren dra igång. Galet! Men just nu njuter jag. Saknar inte snön och kylan ett dugg faktiskt. Och som en infödd Kalifornienbo sa till mig när vi pratade om att man kanske så småningom kommer att sakna snön ändå: "The great thing with living here in California is that you are never more than 3 hours away from anything. Mountians for skiing, the beach, the desert, amazing national parks with lots of cool forests...". Vilket onekligen låter rätt fantastiskt!.

Som små bollar av glädje och solljus tycker jag att mimosaträdens blommor är


Är det någon av er där ute som känner till denna blomman? Tycker att bladverket påminner om "taklök" som ju är en suckulent. Detta är förövrigt en låg markväxt.


Vi hann såklart med en semla också. På självaste Fettisdagen. Från The Swedish Royal Bakery såklart. Och den var precis lika god som den vi åt där för ett tag sedan. Mycket mandelmassa i bullen. Jag vill ha den så och inte utblandad i grädden. Semmel-Nazi det är jag det....

Ikväll blir det en lugn fredagkväll tror och hoppas jag iallafall. Känner mig fortfarande lite trött efter mina senaste dygn. Först blir det filmkväll med Storasyster. Sedan vill jag absolut se finalen av "På Spåret". Om jag orkar hålla mig vaken.

Önskar er alla en fin helg nu! I våra gamla hemtrakter har jag hört att det ryktas om ännu mer snö. Så ni där borta hoppas att ni kan hålla er varma.




8 kommentarer:

  1. Oj vilket härligt inlägg och så FIN bild på lillebror. Så duktigt av lillebror att gå redan. Visst är det skönt när de börjar kommunicera med ord. Ja just det storasyster var ju på dagis. Kanske skönt för dig att få ha honom hemma så du får mer upplevelse av den första tiden och inte bara kvällarna och helgerna. Blomman ser ut som en- flaskborstblomma -men om bladen är -sukulenta- så är det ju inte en sådan och den är inte heller lågväxt utan mer som ett träd. Jag har en sådan i vardagsrummet. Måste ju då vara någonannan växt. Åhhhhh mimosa alldeles underbart. Nej måste ju vara ett härligt ord för små. När de kan bestämma. En liten flicka på tre år var i affären och jag och mamman skrattade för allt var nej. Nej och nej. Tror mamman kunde frågat nåt som var bra för flickan så hade hon sagt nej. För att säga ordet. Men det är ju det man säger till småbarn mest." Nej nej nej inte röra inte så...." Min dotter var det full fart på och min son mer försiktig. Jag förstår det med att barnsäkra. Länge man levde med grejorna "en meter upp" UNGEFÄR. :) JAG älskar !!citroner!!!! och citronträd. Så underbart. /Kram Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Suzeesan!!
      Och ja det är verkligen en alldeles speciell tid nu att var hemma med Lillebror. Även om jag kan sakna att ha en yrkesidentitet också Och den stimulans som ett bra arbete ändå ger. Helst skulle jag vilja ha lite av båda.... :-) I en drömvärld...
      Intressant med blomman, men nej denna är låg. Ungefär upp till vristerna från marken.
      Och nej ÄR ju ett av de allra vanligaste och mest frekventa orden man använder till små barn. Särksilt när de är så upptäckar- och äventyrslystna som Lillebror hahaha!
      Kram och ha en fin helg!

      Radera
  2. Barnsäkra... sätt igång! Båda våra kids var ganska vilda, sonen kröp dessutom tidigt och gick när han var 9 månader - de får ju sån räckvidd då!
    Klimatet i södra Kalifornien är helt outstanding!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp vi ska. Verkligen. Det har gått snabbt nu sedan han började krypa (vilket var ungefär en vecka efter att vi flyttat hit (runt nyår) och nu sedan han går är det som du säger en helt annan räckvidd plus att han kommer fram så fort! :-)
      Och klimatet här ÄR verkligen skönt.
      Kram!!

      Radera
  3. Lillebror verkar så himla go och underbar på alla sätt. Jag har kollat in de små filmklippen du har lagt upp på insta och FB. Han är duktig på att gå. Nog är det tjocka heltäckningsmattorna bra och praktiska just nu.
    Skönt att du hann med det du ville och skulle. Lovar att hålla tummarna hårt. De röda blommorna var ju hur coola och fina som helst, tyvärr vet jag inte vad de heter. Mimosa doftar så underbart gott.
    Klimtet i CA är en av de bästa i världen helt klart.
    Ha en skön helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Desiree,
      ja han är en härlig unge det är han! :-) Och heltäckningsmattor just nu är så himla bra. Det besparar mig en massa oro och Lillebror en massa bulor...
      Och ja klimatet här är väldigt skönt. Om man nu inte vill har vinter till varje pris för då är det ju lite knepigare. Men visst, man kan resa till snö det kan man.
      Kram!

      Radera
  4. Åh vad jag känner igen det där!! H är så mycket mer livlig och framåt och undersökande än N någonsin var. Nu klättrar han på stolar och upp på bord. Något som N aldrig skulle drömt om att göra!
    Så skönt det ser ut på alla bilder. Blir faktiskt så himla sugen att flytta jag med ; ) Speciellt just nu. Kallt, kallt, kallt. Inte som hemma i Sverige, men ändå kallt för NY.
    Ps. TACK för påminnelsen att ta kontakt med CFC! Jag mailade the director i höstas, men fick inget svar. Trodde jag! Mailet låg i Spam av nån anledning. Jag tömde häromdagen och kollade igenom. Så jag tog kontakt igen. Dock var positionen redan tillsatt, men de är intresserade av vikarier och sommarjobbare. Vi ska pratas på måndag över telefon så får vi se. Kanske leder det så småningom till nåt annat! :) Tack vännen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trillingnöten,
      Oj så H är en riktig vindling han också! :-) Vi får se ifall O också kommer att börja klättra på möblerna...
      Och vad fint att du kontaktade dem! Hoppas det kan bli något eftersom jag verkligen verkligen tror att ni skulle vara en bra fit! Deras filosofi och hur du är som person (och som jag tycker mig känna hur du ser på din yrkesroll som lärare och pedagog). Om du har fler frågor så tveka inte att kontakta mig. Jag har som sagt även en emailadress till en av O´s fd lärare (hon är fantastisk) och hon sa att hon gärna ställer upp ochs varar ifall du har frågor. Lycka till!!
      Kram!

      Radera