tisdag 17 februari 2015

Fettisdag

Eftersom det är Fettisdag idag. Här kallad Fat Tuesday (eller Mardi Gras om man har kopplingar till New Orleans) så har jag beställt semlor på The Swedish Royal Bakery! Känns sååååå fantastiskt LYXIGT! Kommer köra och hämta dem i eftermiddag efter att jag har hämtat Storasyster i skolan.

I övrigt har vi haft en mycket skön Långhelg. Ja, det var Presidents Day igår vilket är en sådan där konstig amerikansk "helgdag" som endast VISSA är lediga. Men skolorna är stängda då vilket gör att barnen har ledigt. Företaget M arbetar på här har egentligen inte ledigt denna dagen, men de organiserar en volontärverksamhet för alla intresserade anställda just denna dagen. Just detta med välgörenhet och frivilligarbete är otroligt vanligt i amerikanska företag och på flera arbetsplatser. Det anses mycket viktigt och under året brukar de flesta företag ha olika former av just volontärarbeten och insamlingar för att stötta och hjälpa sin community. För vår del handlade det igår om Trädplantering. M tyckte det lät roligt och eftersom de anställda även fick ta med sig familjen så anmälde han oss allihop. Vi var alltså ute hela familjen och planterade träd igår. Men mer om detta i ett kommande inlägg. Storasysters skola hade dessutom stängt på fredagen så hon fick hela fyra dagars ledigt! Då var vi till Birch Aquarium här i La Jolla och hade en supermysig dag. Ska försöka hinna skriva om det också så småningom.

Just nu de kommande dagarna blir det annars kanske ännu lite knappare om tid för bloggen än vanligt. Jag har en sak jag måste få klart denna veckan och med en snart ettåring hinns inte så mycket under dagtid. Så den kvällstid jag annars har använt till "rekreationssurfande" och bloggande kommer nog gå åt till annat ett par dagar framöver.

Önskar er alla en fortsatt fin vecka! Och må alla som vill få sig en god semla kunna få tag på en! DET önskar jag er verkligen.

Och till alla er som drabbats av YTTERLIGARE ett snöoväder (tänker främst på er som bor längs med amerikanska ostkusten och som jag vet har fått en riktigt snörik och KYLIG vinter i år) vill jag sända en hel hög med värmande tankar!

10 kommentarer:

  1. Fint att få vara med och plantera träd. Det är en givande aktivitet. Klart att du ska njuta av lite goda semmlor på självaste Fettisdagen. Lycka till med ditt projekt på kvällstid och hoppas att allt går bra och att du hinner få gjort det du ska. Jag är innerligt glad att jag själv inte bor på USAs östkust med det kyliga och bistra vintervädret.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Desiree! Och nej jag saknar inte vintern nu alls faktiskt. Även om dina skidåkarbilder får mig att känna lite sug, men att "leva" med snöoväder saknar jag inte alls. :-)
      Kram!

      Radera
  2. Fint att plantera träd. Me like.

    Åhhhh mycket att göra....hoppas nåt litet extrajobb:) :) Lycka till!

    Kram
    /Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kändes både roligt och viktigt att få plantera träd. Även om vi blev helt utmattade haha för marken var enormt hårt packad och supersvår att gräva i. Till slut tog man dit en liten "grävmak´skin" för annars hade vi väl hållit på där än... :-)
      Inget extrajobb men ändå viktigt.
      :-)
      Kram!

      Radera
  3. Tack för de varma tankarna. För det är så in i bängens kallt och du vet ju hur husen är här. De orkar liksom inte hålla upp värmen. Vi går omkring med fleece, tofflor och ibland drar jag en filt över mig själv!

    Men vad roligt och bra med trädplantering. Såg bilder både på insta och fb. Jätteduktiga Ella!

    Lyxigt att kunna beställa semlor så där! Vi gjorde våra egna. Inte de snyggaste precis, men ack så goda!

    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å Taina, jag förstår verkligen hur KAAAALLT ni har det! FY! Jag lider med er! Just detta att husen är så dåligt isolerade är hemskt tycker jag!
      Och ja semlorna ser jag fram emot. Känns superlyxigt och jag är glad att vi har det här fina kondiset/bageriet så nära oss.
      Kramis och hoppas ni får lite varmare snart!!

      Radera
  4. Ja, det är skitkallt. MEN, I LOVE IT!! Huset är som ett såll, iofs, jag blir nästan förbannad. Men it is what it is...
    Jag har precis varit ut e på golfbanan i den perfekta snön. Den är fluffig, gnistrande och perfekt. -10, så jag var helt ensam under min underbara prommis. Ikväll kommer mer snö. Inte mig emot. Vår blir det iaf snart. Den har jag aldrig längtat efter. Du vet ju hur långa somrarna är här iaf.
    I DC har vi inte haft så mkt snö som norr om NYC, men kallt har det ju varit mestadels. Vintrarna har skiftat. Det är allt lite otäckt.
    Ingen semla för mig igår. Lyllos er som har Royal Swedish Bakery.
    Bra initiativ att plantera träd. Peter har aldrig ngnsin varit ledig på Prez Day. K brukade vara det. Men jag vet att uni kör på som vanligt även över den.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha Annika, jag vet ju hur mycket du älskar vintern!! Så jag förstår att du njuter av snön och kylan nu! Själv är jag faktiskt rätt glad och nöjd över att slippa även om jag inte är ngn vinterhatare direkt. Men just nu njuter jag av att slippa bylta på barnen en massa kläder och även mig själv. Livet blir onekligen mycket enklare :-)
      Och ja det känns verkligen lyxigt med vårt bageri/kondis här! Otroligt egentligen!
      Nej jag ver inte heller ledig på Prz Day när jag jobbade men som sagt jag tror vissa företag passar på att ha sina "volontärarbeten" då och de flesta verkar ju ha åtminstone en eller två per år då anställda uppmuntras att ställa upp och jobba för något i communityn. Jag gillar det. :-)'
      Kramar!!

      Radera
  5. Jag veeeet, det är verkligen helt hattigt och klurigt veta vem som jobbar, vem som har ledigt. Jag skrev precis också om just det här på bloggen, hur en röd dag definitivt inte behöver betyda "alla" är lediga, men skolorna har ju oftast alltid stängt i alla fall, så det är enkelt komma ihåg på det sättet.
    Nu blev jag nyfiken på vad det är du behöver göra klart...Lycka till, det kommer nog gå bra även om det, som du klokt och riktigt säger, inte helt lätt vara effektiv med en 1-åring i hasorna. Jag tycker förresten det låter som ni mer och mer håller på att acklimatisera er, det känns mellan raderna i alla fall som att ni börjat landa och har utforskat era nya trakter en hel del, säkert lärt er hitta, förstå hur olika områden hänger ihop, har etablerat er vad gäller rutiner var handla mat och allt sånt där praktiskt. Ni verkar ha varit mycket aktiva och sått frön till socialt umgänge också. Lite sakta sådär verkar allting falla på plats, tror och hoppas jag!!!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men eller hur Anne! Svårt att ha koll. Dert jobbigaste är när skolorna är lediga men båda föräldrarna heltidsarbetar. I NYC kunde vi ju hjälpas åt en del men här har vi ännu inte riktigt fått den typen av kontakt med andra familjer. Plus att det är svårare här då vi inte bor alla i "samma hus" och man oft måste köra bil till det mesta. Än går det ju bra eftersom jag är hemma så vi behöver inte fundera eller oroa oss, men om jag en gång framåt får ett jobb måste vi börja kolla upp allt sådant också.
      Tack för lycka tillät! Jag hoppas det ska gå bra. Men det är som sagt inte det lättaste att få tid till ngt annat än barnen då man är hemma. Kvällstid blir det mest och då är man rätt trött. Men men, det måste ju gå så jag får kämpa på. Det är ju endast ett par dagar.
      Och jo, vi försöker ju att få till ett nytt liv här och visst går det framåt. Om än sakta. Men det känns efter omständigheterna bra ändå även om jag självklart saknar våra gamla vänner mycket ibland.
      Kramar!!

      Radera