söndag 8 mars 2015

Kalas

Idag firade vi Lillebror med ett litet kalas. En prinsesstårta var inhandlad på Swedish Royal Bakery och Storasyster dekorerade den. Hon bakade dessutom chokladbollar under förmiddagen. Vi hade bjudit familjen till en av Storasysters klasskompisar (vars mamma jag träffat lite ibland) och det blev en väldigt trevlig och rolig eftermiddag tillsammans. Barnen lekte och hade jätteroligt medan vi vuxna pratade på om ditt och datt.

Som alltid när man har trevligt gick tiden fort och eftersom vi även ställt om till sommartid denna helgen (natten till idag) så gjorde ljuset att man glömde bort hur pass mycket klockan var. Det är likadant varje år när man flyttar fram klockan tycker jag. Kvällen blir plötsligt så ljus och man är inte alls van att solen skiner trots att klockan närmar sig middagsdags. Men det är skönt. Jag tycker alltid om när man ställer fram klockan så att kvällarna blir ljusare. Visst morgnarna blir ju per automatik mörkare nu när man ska gå upp, men på bara någon vecka brukar det återigen vara rätt ljust igen och jag föredrar att ha dagsljus längre in på kvällen. Dagarna känns så väldigt mycket längre då och man orkar med mer. Kanske är det min skandinaviska del som njuter så ohejdat av kvällsljus? Och då kommer ju kvällarna ändå att bli mörka otroligt fort här jämfört med både NYC och framförallt Sverige nu under sommarhalvåret. Nu är vi ju på en breddgrad som är i höjd med Nordafrika (norra Marocko, Algeriet och Tunisien) så det lär ju bli sammetsmörka nätter.


Här börjar födelsedagsbarnet visa en del tecken på att han inte sovit mer en en timme på hela dagen


Födelsedagsfika


Litet men härligt kalas


Solen skiner även efter att våra gäster gått hem


Lipton njuter av den sköna (och numera ljusa) kvällen

Ja, eftermiddagens firande var jättemysigt och Lillebror som endast hade sovit en enda timme på hela dagen klarade trots allt av eftermiddagen bra, men somnade tidigt nu under kvällen. Jag hoppas att han ändå ska sova hela natten och inte vakna alltför tidigt imorgonbitti.

Imorgon är det återigen måndag och en ny vecka stundar. Storasyster har börjat gå i Svenska Skolan här på just måndagseftermiddagar så imorgon blir det återigen en tur lite norrut. Förra veckan var första gången vi gick dit och hon tyckte det var roligt, vilket jag själv tycker känns väldigt kul. Ett sätt att träffa andra svenska barnfamiljer och för Storasyster att få mer koll på Sverige och svensk kultur.

10 kommentarer:

  1. Vilket trevligt och mysigt kalas för lillebror. Jättefin tårta :-)
    Så kul att ni börjar få lite nya vänner. Känns alltid bra när man börjar få ett lite umgänge som man trivs med. Kul också att E har börjat på Svenska skolan. Då får ni chansen att träffa lite svenska familjer och få några som ni skulle kunna fira lite svenska högtider med samt att E får öva sig mer i svenska språket.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Desiree, ja det känns bra att ha börjat få lite mer kontakt med folk i vår omgivning. Särskilt roligt är de om man känner att både barn och vuxna har roligt och trevligt tillsammans. Svenska skolan känns rolig just för att E då kan få lite mer förankring i svenska kulturen och andra svenska saker, och använda språket utanför hemmet. :-)
      Kram!

      Radera
  2. Så fint ni bor och tänk att ni redan fått nya vänner! Katterna ser ut att trivas :) Är de innekatter nu också? Är rädd för de där pumorna :) jag kan inte komma över detta med att ni kan köpa svensk prinsesstårta på andra sidan jordklotet. Här sitter jag en kort bit över Nordsjön och får nöja mej med scones :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna vad gullig du är! Ja katterna trivs men är fortfarande innekatter. Vi vill helst inte släppa ut dem eftersom vi oroar oss över både vilda djur men kanske framförallt "vilda bilar"... :-)
      Prinsesstårta kändes verkligen konstigt att kunna köpa här och ja, det svenska bageriet är verkligen en lyx för oss!

      Radera
  3. Vad fint!!
    OCH nya vänner. Härligt!!
    Tårtan ser grymt god ut. Smakade den som "den ska"?
    Sommartid gillar inte jag, tycker det urbota fånigt. Men, det är bara att hänga med :-)
    Men dina bilder tycker jag OM! SÅ vackert ljus!!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tårtan var god tycker jag Annika, dock inte riktigt samma "klass" som deras semlor. M tyckte tårtan var sådär. Lite för amerikaniserad ändå. Och vist jag kan hålla med till viss del. Den var lite för söt för min smak. Men jag gillade den ändå. Hahaha!
      Nej jag vet att du inte tycker om sommartid. Det är ju fler som inte gillar att flytta klockan fram och tillbaka. Själv uppskattar jag att att ljuset stannar längre på kvällarna. Jag skulle allra helst ha sommartid året runt! :-)
      Tack också för dina fina ord om mina bilder! Ja, det är ett fint ljus hos oss nu på eftermiddagar och kvällar när solen liksom "kommer runt hörnet".
      Ni har ju börjat få vår ni också nu och med den även ljuset!
      Många Kramar!

      Radera
  4. Så mysigt litet kalas och sån lyx med Prinsesstårta. Är inte katterna alls sugna på att smita ut??? Svenska skolan låter ju toppen. Så kan andra hjälpa till att hålla kvar det svenska och lära mer och så får ni prata svenska mer än hemma :)

    Kram
    /Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jo Suzesan, katterna vill gärna springa ut. Men vi försöker hålla dem inne eftersom vi är rädda att de skulle springa bort och risken är stor att de skulle bli överkörda eftersom det är en del ganska trafikerade vägar i närheten.
      Svenska Skolan känns rolig nu tycker jag. Att hon får lite mer input i både språk och kultur o natur känns som en bonus.
      Kramar!

      Radera
  5. Ser ut som ett härligt kalas. Både chokladbollar och prinsesstårta, ett riktigt svenskt kalas ;-)
    Härligt att det går mot ljusare tider.

    SvaraRadera
  6. Gott och trevligt det ser ut! Kul med svenska skolan. Kostar det pengar förresten?

    SvaraRadera