fredag 6 mars 2015

En 1-åring och en 110-åring


Ettåringen hade en bra ettårsdag tror jag. Men lugn. Ingen pompa och ståt. Inga fanfarer eller körer. Inget kalas och ingen glamour. Så är det när man fyller ett år i en familj som just flyttat till andra sidan landet och lämnat vännerna där. Plus att man tidigare redan lämnat familjer och andra vänner på en annan kontinent.

Men vi firade lite iallafall. Inte under dagen men på kvällen. För födelsedag mitt i veckan en vanlig onsdag innebär att det inte hinns firas så mycket på morgonen, och dagen var det ju endast jag och Lillebror här. Farmor sjöng dock för födelsedagsbarnet via FaceTime. Jätteroligt att vi lyckades "tima" det.

Och hur firades 1-åringen sedan då? Självklart blev det en födelsedagssemla. Är man född på självaste Fettisdagen så är man. Och då måste man ju naturligtvis firas med just en semla. Eller iallafall tycker ens semmelälskande föräldrar det. Storasyster som inte alls gillar semlor valde istället en chokladtårtbit.

Kort och presenter hade kommit in under den senaste tiden med posten. Från när och fjärran. Och de öppnades också på kvällen. Tillsammans med paketen från oss. Fina kläder, leksaker, böcker. Från Sverige, New York och San Diego. Men som det ju brukar vara med just 1-åringar så var det presentpappret som var roligast...

TACK till Alla som skickat så fina saker till Lillebror! 


I väntan på att hämta Storasyster i skolan gick vi en sväng i den intilliggande parken. Och ja, nu går han som om han inte gjort annat...!


Födelsedagssemla till 1-åringen!

Idag fredag var jag dessutom med Lillebror på hans 1-årskontroll. Ny läkare såklart eftersom vi flyttat. Vi fick henne rekommenderad och jag gillade henne verkligen. En extra rolig detalj är att hon är gift med en svensk och hon har själv bott och studerat i Sverige. Alltså bytte hon självmant över till svenska under besöket. Tydligen pratar de svenska hemma berättade hon, och hennes barn gick i Svenska Skolan här i San Diego. En eftermiddagsverksamhet en gång i veckan som även Storasyster börjat i (första gången nu i måndags).

Så här ser det ut alldeles utanför entrén till läkarmottagningen. En palmallé (jag har fortfarande inte vant mig vid att palmer är ett av de vanligaste träden här...) delar parkeringsplatsen i två delar.

Hon verkade tycka det var väldigt roligt att vi var svenskar och ja, det blev ett ganska roligt läkarbesök. Förutom att Lillebror fick hela 4 sprutor, vilket såklart aldrig är roligt. Men det känns bra att han nu fått sin första MMR (mässling, röda hund och påssjuka) eftersom många här i Kalifornien tyvärr inte vaccinerar sina barn och därmed utsätter alla som inte kan vaccinera sig (t ex personer med nedsatt immunförsvar eller små barn som ännu inte är gamla nog att vaccineras) för stora risker att bli sjuka.

Han är för övrigt nästan 81 cm lång och väger lite drygt 12 kg. Så en stor kille. Men det visste vi ju redan... Vissa säger att den längden man är vid ett års ålder (cm) är ungefär den längd man kommer att bli som fullvuxen fast då med tillägget 1 meter. Jag har ingen aning om ifall denna fingervisning stämmer eller inte, men om den gör det skulle Lillebror bli runt 180 cm som fullvuxen. Vilket i Sverige väl är ungefär medellängd hos män, men här i USA räknas som ganska långt.

Igår torsdag var det "Read All Across America Day "vilket uppmärksammades i Storasysters skola. Eftersom barnboksförfattaren Dr Seuss just haft födelsedag (2:a mars) var denna dag firades även han. Om han levt skulle han fyllt hela 110 år. Men han dog redan innan han hann fylla 100, men firas och uppmärksammas stort här i USA. Just Dr Seuss är en barnboksförfattare som jag aldrig hört talas om innan vi flyttade hit. Men här är han gigantisk. Jämför lite med Astrid Lindgren hos oss i popularitet. Och hans böcker är verkligen underbara. Personligen tycker jag hans texter och stil påminner lite om Lennart Helsing. Ni vet han som skrivit Krakel Spektakel, Här dansar Herr Gurka och andra kända ramsor och barnvisor. Dr Seuss storhet ligger nämligen i hans otroliga fantasifulla lek med ord. Det vrids och vänds. På rim. Lekfullt och lätt och med en underfundig underton. Hans illustrationer är dessutom fantastiska tycker jag! Vilken fantasi. Kanske har några av er sett filmen "The Lorax "eller "When the Grinch stole Christmas" vilka bygger på böcker av just Dr Seuss. Här och här kan ni kolla in böckerna. Annars är väl kanske Cat in the Hat hans mest kända bok och på vilken filmer, TV-serier och andra böcker gjorts. Lite extra roligt är att Dr Seuss faktiskt kom härifrån La Jolla i San Diego. Det är väldigt synd att hans böcker inte uppmärksammats mer i Sverige (jag vet inte hur det är i övriga Europa?) tycker jag. Visserligen måste det vara en utmaning att översätta hans fifiluriga texter, men det skulle ju gå om man verkligen ville.

För att fira Dr Seuss och läsandet hade Storasysters lärare frågat oss föräldrar om någon/några ville komma in och läsa för klassen på morgonen. Jag ville gärna eftersom det alltid är roligt att kunna komma in och "träffa" klassen. Vi var tre föräldrar som kom och läste varsin bok och barnen verkade uppskatta det hela. De hade dessutom Pyjamas-Dag på skolan så alla inklusive lärare och rektor var klädda i pyjamaser, nattlinnen, morgonrockar och andra typiska "nattkläder". Barnen i Storasysters klass fick även ta med var sitt mjukdjur vilket alla verkade uppskatta lite extra.

Här läser en mamma för klassen. Efter henne läste en pappa och sedan läste jag.

I eftermiddag har Storasyster en Playdate med en klasskompis. Jag och klasskompisens mamma har träffats ett par gånger och jag gillar henne verkligen. Hennes son och Storasyster har ett gemensamt intresse vilket är Pokemon så jag tror att Pokemonspelande står på eftermiddagens agenda. Jag har fått strikta order om att ta med Storasysters "deck of cards" så att de ska kunna spela tillsammans. Kul tycker jag eftersom jag själv gillar den här typen av strategispel en del. Det roliga är även att barnen genom att spela sådana här spel övar på både att läsa och att räkna. Utan att ens tänka på det. Vi har faktiskt även bjudit in just den här familjen till ett litet (fortfarande lugnt) födelsedagsfirande av Lillebror nu på söndag. Och till det födelsedagsfikat har jag minsann beställt en hederlig svensk Prinsesstårta från The Swedish Royal Bakery. Men nu ska jag mest njuta av att det är fredag. Veckans bästa dag...!

Önskar er alla en fin helg!


5 kommentarer:

  1. Då funkade det tydligen bättre hos er med högläsning för skolbarnen än hos Svemarks! Läste Marias kommentar på fb där skolan inte ens hade koll på datum!

    SvaraRadera
  2. Grattis, Oscar! Jag tycker dessutom att Dr. Seuss påminner om Tove Jansson, t.ex. Vem ska trösta knyttet? som jag har liggande här framför mig :)

    SvaraRadera
  3. Tänk att lillebror redan är 1 år. Vad fort det har gått. Vad mysigt med högläsning, något jag tycker är otroligt viktigt för barnen. Jag försöker att läsa regelbundet med mina killar och de älskar det (också trettonåringen). Hoppas ni får ett mysig helg!

    Kram Linda

    SvaraRadera
  4. Roligt med doktor som pratar svenska! Haha, Harald som fyllt två är nu 84cm lång och väger kring 12kg! Man kan inte tro att Oskar föddes så pass för tidigt. Jag har också läst det om att plussa på en meter för att få vuxenlängden. I så fall blir mina barn korta. Harald var väl 70 nåt då och Isolde ännu kortare. Men de verkar brås på sin pappa som var väldigt kort till han var 18 och då växte i rasande fart till 1,83 som han är nu.

    SvaraRadera
  5. Samma här, innan jag flyttade hit hade jag aldrig hört talas om Dr Seuss men som du säger, han är gigantisk här. Många vuxna som gillar honom också, tycker jag, t.ex. har Dr Seuss citat på väggarna hemma och sånt. Lite sådär som vi vuxna kan gilla Tove Jansson mycket och nästan tycka att hon passar en vuxenläsare bättre.

    SvaraRadera