Men nej, det här ljudet var inte alls samma. Det var helt annorlunda. Och själv kunde jag inte placera det så jag tyckte nästan det kändes lite spöklikt. Nästan samtidigt som det här konstiga mullrandes började så hörde jag även att vår klädhängare började klinga och klirra. Och så började sängen darra och skaka. Väggarna likaså. Då slog det mig att detta MÅSTE vara en jordbävning! Det kan bara inte vara något annat!
Ingen av barnen vaknade. Och inga av våra saker flög i golvet. Det var bara det där konstiga spöklika hummande brummande ljudet och så den obehagliga känslan när man insåg att huset och sängen skakade. Eftersom vi lever i moderna tider så kollade jag självfallet sociala medier direkt efter skalvet. Och insåg att mina vänner här i södra Kalifornien hade känt av det hela. Jag fick även bekräftat att det verkligen VAR en jordbävning vi känt. Och kunde sedan även läsa om skalvet på USGS (United States Geological Survey) hemsida. Där stod att det varit ett skalv som mätt 5.1 vilket är ganska stort.På NBCs hemsida kunde man bl a läsa följande:
"The U.S. Geological Survey said the moderate earthquake struck a desert area around 60 miles northeast of San Diego and 30 miles south of Palm Springs at 1:05 a.m. local time (4:05 a.m. ET).
The quake, which struck at a depth of less than 1 mile, was followed by three nearby aftershocks over the next three minutes measuring between magnitude 2.8 and 3.5, according to the USGS. Another two aftershocks of similar magnitudes were recorded over the next 40 minutes.
The epicenter was around 13 miles north of Borrego Springs, which has a population of around 3,500.
The quake was near the San Jacinto Fault, which is historically Southern California's most active fault."
Som tur var verkar inga skador ha uppkommit. Vare sig på människor eller materiella sådana. Vi har ju vänner som flyger hit imorgon och som första anhalt ska åka till just Palm Springs som ju ligger en liten bit norrut från epicentret för gårdagens skalv. Jag hoppas att de inte blivit alltför uppskrämda av detta. Själv känner jag mig inte alls orolig utan tycker såhär i efterhand att det varit väldigt intressant att få vara med om ett såhär pass "lagom" jordskalv. Starkare än så hoppas jag få slippa, men att ha fått uppleva storleken på skalv vi kände inatt var ändå något jag inte skulle vilja vara utan. En person jag känner skrev igår till mig på Facebook att jag efter detta kan kalla mig en "true Californian" fast det vet jag inte riktigt om jag håller med om. Inatt hoppas jag iallafall att det blir lite lugnare.



















































